شناسایی و تحلیل مؤلفههای تأثیرگذار بر تأمین درآمدهای پایدار شهری با تأکید بر برندسازی شهری(مطالعه موردی: شهر ارومیه)
محورهای موضوعی : آمایش محیط
هادی علیزاده
1
(دانشجوی دکتری گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران)
سهیلا حمیدزاده خیاوی
2
(استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران)
کریم حسین زاده دلیر
3
(استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرند، ایران)
کلید واژه: گردشگری, مدیریت شهری, شهر ارومیه, برندسازی شهری, درآمدهای پایدار شهری,
چکیده مقاله :
درآمد پایدار برای هر سازمان چه در حوزه مسائل شهری و چه در سایر حوزهها اهمیت زیادی دارد و پایه اساسی برای انجام درست و هدفمند فعالیتهای یک ارگان است. از این جهت تلاش مدیران هر سازمان بر آن است تا منابع مشخصی برای بودجه سالانه خود در نظر داشته باشند و در صورت نیاز حتی منابع جایگزینی تعیین و در صورت لزوم از آن استفاده کنند. یکی از عرصههای جایگزین برای تأمین درآمدهای پایدار شهری عرصه گردشگری شهری است. بدین منظور در مقاله حاضر به بررسی و شناسایی مؤلفههای مؤثر بر تأمین درآمدهای پایدار شهری در شهر ارومیه پرداخته شده است. روش تحیقق حاضر پیمایشی بوده و ماهیتاً توصیفی – تحلیلی میباشد. جامعه آماری در تحقیق حاضر تمامی کارشناسان و متخصصان در رشته مدیریت شهری، گردشگری شهری و برنامهریزی شهری که جمعآ 95 نفر میباشند است و نمونههایی آماری به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده است. در مرحله تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی و مدل تحلیل شبکه جهت تعیین و شناسایی مؤلفههای مؤثر بر تأمین درآمدهای پایدار شهری با تأکید بر برندسازی شهری پرداخته شد. نتایج نشان داده است که، مدیریت شهری با توجه به 6 عامل(دسترسی و حملونقل، فعالیت رسانهای و تبلیغات، دسترسی به خدمات شهری و تسهیلات گردشگری و...) میتوانند با استفاده از برندسازی شهری در حوزه گردشگری، درآمدهای پایداری را برای شهر و اقتصاد شهری به ارمغان بیاورند.
A sustainable income is crucial for any organization, whether in urban or other fields. It serves as the fundamental basis for proper and purposeful implementation of an agency's activities. Therefore, managers’ efforts are focused on identifying specific resources for their annual budget and determining alternative resources if needed and utilizing them when necessary. Urban tourism is an alternative field for providing sustainable urban income. This article aims to examine and identify effective components for sustainable urban income in the city of Urumia. The research methodology used in this study is survey-based and descriptive-analytical. The statistical population includes all experts and specialists in the fields of urban management, urban tourism, and urban planning, totaling 95 individuals who were selected using purposive sampling methods. Factor analysis and network analysis models were used to identify effective components for sustainable urban income with a focus on urban branding. The results have shown that urban management, based on six factors including transportation access, media and advertising activities, access to urban services and tourist facilities, among others, can utilize urban branding in the field of tourism to bring about sustainable income for the city and its economy.
_||_