تاثیر فرهنگ سازمانی و مدیریت استراتژیک بر اجرای مدیریت کیفیت جامع: بررسی تطبیقی در شعب بانک ملت و صادرات استان گیلان
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیامیر کاظمی 1 , نرگس لاریجانی 2
1 - گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
2 - گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد پردیس علوم و تحقیقات فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، فارس
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, مدیریت استراتژیک, اجرای مدیریت کیفیت جامع,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان شعبات بانکهای ملت و صادارات بود و تعداد نمونه از طریق جدول مورگان 384 نفر برآورده شد که 192 نمونه از میان شعبات بانک ملت و 192 نمونه از شعبات بانک صادرات به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی بر مدیریت کیفیت جامع تاثیر مثبت و مستقیمی دارد. مدیریت استراتژیک بر مدیریت کیفیت جامع تاثیر مثبت و مستقیمی دارد. همچنین نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی بر مدیریت استراتژیک تاثیر مثبت و مستقیمی دارد. علاوه بر این، در بررسی تطبیقی بین دو بانک، نتایج نشان داد که سطح معناداری آزمون برای مقایسه ضرایب مسیر بین مدیریت استراتژیک و مدیریت کیفیت جامع، فرهنگ سازمان و مدیریت استراتژیک کوچکتر از مقدار 05/0 است که نشان دهنده وجود اختلاف معنادار بین دو بانک است. با توجه به ضرایب مسیر مشخص است که میزان تاثیرگذاری در هر دو مسیر برای بانک ملت قویتر از بانک صادرات است. اما سطح معناداری برای مقایسه ضرایب مسیر فرهنگ سازمانی و مدیریت کیفیت جامع بزرگتر از مقدار 05/0 است که نشان دهنده عدم وجود تفاوت معنادار بین دو بانک است.
The present study was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population included the employees of Bank Mellat and Saderat branches and the number of samples was 384 through Morgan table. 192 samples were selected from Bank Mellat branches and 192 samples from Bank Saderat branches by random cluster sampling. The data collection tool was a questionnaire. Structural equation modeling with PLS software was used to analyze the data. The results showed that organizational culture has a positive and direct effect on total quality management. Strategic management has a positive and direct impact on total quality management. The results also showed that organizational culture has a positive and direct effect on strategic management.In addition, in a comparative study between the two banks, the results showed that the significance level of the test to compare the path coefficients between strategic management and total quality management, organizational culture and strategic management is less than 0.05, indicating a significant difference between the two Is a bank. According to the path coefficients, it is clear that the impact on both paths for Bank Mellat is stronger than Bank Saderat. However, the significant level for comparing the coefficients of organizational culture and total quality management is greater than 0.05, which indicates that there is no significant difference between the two banks.
_||_