ارائه مدل رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی (مورد مطالعه: اداره آ.پ منطقه تبادکان مشهد)
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانیحمیده برومند 1 , امید ونداد 2 , احمد اکبری 3 , تورج فلاح 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - ستادیارگروه علوم تربیتی، واحد دره شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، دره شهر، ایران (نویسنده مسئول
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران
4 - ستادیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
کلید واژه: نوآوری سازمانی, آموزش و پرورش, رهبری تحول آفرین, رهبری حمایتی,
چکیده مقاله :
رهبری تحول آفرین اساس تغییرات بلندمدت سازمانی است که دسترسی به اهداف بالاتری را برای نظام سازمانی میسر می سازد. در این پژوهش که با هدف ارائه مدل رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی با نقش میانجی نوآوری سازمانی در مدیران و معاونین پرورشی انجام شده است. نخست جهت شناسایی وضع موجود از روش پیمایشی استفاده شد و پرسشنامه بین جامعه آماری توزیع گردید. جامعه آماری پژوهش حاضر را تعداد431 نفراز معاونان پژوهشی مدارس تبادکان مشهد تشکیل دادند. حجم نمونه با توجه به جدول مورگان به تعداد205 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. نتایج حاصل از ارزیابی مقادیر آزمون T نشان داد که همبستگی مشاهده شده بین مولفه های مورد بررسی و متغیر رهبری تحول آفرین با نقش میانجی نوآوری سازمانی در اداره آ.پ تبادکان مشهد کاملا معنادار می باشد. نتایج نشان داد که متغیر رهبری تحول آفرین با شدت اثر 0.71 بر رهبری نوآوری سازمانی موثر بوده است و نوآوری سازمانی نیز با شدت 0.59 بر رهبری حمایتی موثر است. همچنین رهبری تحول آفرین به صورت مستقیم با شدت 0.62 بر رهبری حمایتی موثر می باشد. این بدان مفهوم است که در ازای هر واحد تغییر در رهبری تحول آفرین 71 درصد تغییر در نوآوری سازمانی ایجاد می گردد. همچنین به ازای هر واحد تغییر در نوآوری سازمانی 59 درصد تغییر در رهبری حمایتی صورت می گردد. از طرفی به ازای هر واحد تغییر در رهبری تحول آفرین به طور مستقیم رهبری حمایتی 62 درصد تغییر خواهد داشت.
Transformational leadership is the basis of long-term organizational changes that enable access to higher goals for the organizational system.In this research, which aims to present a transformative leadership model based on supportive leadership with the mediating role of organizational innovation in managers and assistants.First, a survey method was used to identify the current situation, and then, in order to advance the research, a questionnaire was distributed among the statistical society.The statistical population of the present study was composed of 431 research assistants of schools in Tabadakan district of Mashhad. According to Morgan's table, the sample size was determined as 205 people who were selected using stratified random sampling.The results of the evaluation of T-test values showed that the observed correlation between the examined components and the transformative leadership variable with the mediating role of organizational innovation in the Tabadakan District Education Department of Mashhad is quite significant.The results showed that the transformational leadership variable was effective on organizational innovation leadership with an intensity of 0.71, and organizational innovation was effective on supportive leadership with an intensity of 0.59. Also, transformational leadership is directly effective on supportive leadership with an intensity of 0.62.This means that for each unit of change in transformational leadership, 71% change in organizational innovation is created.Also, for each unit of change in organizational innovation, there is a 59% change in supportive leadership. On the other hand, for each unit of change in transformational leadership, supportive leadership will change by 62%.
_||_