تحلیل ابعاد مدیریت دانایی محور و بررسی ارتباط آن با خلاقیت و نوآوری کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانینبی مصطفی زاده 1 , جواد کیهان 2 , محمد حسنی 3 , مریم سامری 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحدارومیه ،دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه - استاد یار گروه علوم تربیتی
3 - دانشگاه ارومیه -دانشیار گروه علوم تربیتی
4 - گروه علوم تربیتی - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
کلید واژه: مدیریت, نوآوری, خلاقیت, دانایی محور,
چکیده مقاله :
امروزه سازمان ها که دانشگاه ها نیز از مستثنی نیستند، دریافته اند که عمرآنها تداوم نخواهد یافت. مگر اینکه یک راهبرد برای مدیریت و ارزش گذاری سرمایه های فکری کارکنان و دانش سازمانی خود داشته باشند مدیریت دانایی فرهنگ مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است. هدف این پژوهش تعیین رابطه مدیریت دانایی با خلاقیت و نوآوری کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز بود. این پژوهش در دو مرحله شامل شناسایی ابعاد مدیریت دانایی محوربه روش تحلیل مضمون و آزمون آن به روش پیمایشی انجام شده است. در مرحله کیفی تعداد21 نفر از خبرگان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و پس از مصاحبه نیمه ساختارمند و به روش تحلیل مضمون، مدل پژوهش طراحی شد. در مرحله پیمایش، جامعه آماری پژوهش شامل 1251 نفر کارکنان دانشگاه بودند که تعداد 240 نفربه عنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، انتخاب شدند. به منظورگردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته، و دوربچی استفاده شده است. براساس نتایج این پژوهش مدیریت دانایی محور در دانشگاه آزاد تبریز شامل شش بعد، نیاز به دانایی، مدیریت ایده پردازی، مدیریت دانش، ذخیره دانش، تسهیم دانش و عملکرد دانایی محور می باشد. همچنین بین مدیریت دانایی محور با خلاقیت و نوآوری کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Today, organizations, of which universities are no exception, have realized that their lives will not last. Unless they have a strategy for managing and valuing employees' intellectual capital and organizational knowledge, knowledge management is a culture based on creativity and innovation. The purpose of this study was to determine the relationship between knowledge management with staff creativity and innovation in the Islamic Azad University of Tabriz. This research has been done in two stages including identifying the dimensions of knowledge-based management by content analysis method and testing it by survey method. . In the qualitative stage, 21 experts were selected by purposive sampling method and after a semi-structured interview and content analysis method, a research model was designed and in the survey phase, the statistical population of the study included 1251 university staff, that 240 people were selected as a statistical sample by stratified random sampling. In order to collect information, researcher-made and Dorebjee questionnaires were used. Based on the results of this research, knowledge-based management in Tabriz Azad University includes six dimensions; Need for knowledge, idea management, knowledge management, knowledge storage, knowledge sharing and knowledge-based performance. There is also a positive and significant relationship between knowledge-based management and employee creativity and innovation.
_||_