بررسی تأثیر دانش مدیریت آموزشی بر قدرت تصمیم گیری مدیران مدارس
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانی
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کلید واژه: دانش مدیریت آموزشی, قدرت تصمیمگیری, صحت و دقت تصمیم گیری, بههنگام بودن, اقتصادی بودن ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر دانش مدیریت آموزشی بر قدرت تصمیمگیری مدیران مدارس شهر کامیاران انجام شدهاست. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس شهری شهرستانکامیاران در سال تحصیلی 1398 -99میباشد که تعداد کل آنها 62نفر میباشد. با توجه به محدود بودن جامعه آماریپژوهش و در دسترس بودن تمامی اعضای جامعه آماری، کلیه اعضاء به عنوان نمونه پژوهش بصورت سرشماری انتخاب شدند.بنابراین حجم نمونه برابر با جامعه آماری پژوهش بود. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سنجش دانش مدیریتآموزشی مدیران ) Ahanchian & Zohoor parvande (2009و پرسشنامه استاندارد قدرت تصمیمگیری & Johnson) Kruse (2009استفاده شد. جهت تحلیل دادههای آماری از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و آزمون Fاستفادهشد. یافتههای پژوهش نشان داد؛ دانش مدیریت آموزشی بر افزایش صحت تصمیمگیری، دقت تصمیمگیری، بههنگام بودنتصمیمگیری و اقتصادی بودن تصمیمگیری مدیران مدارس تأثیر معنادار و مثبتی دارد، لذا تصمیمگیری مدیران مدارسی کهدارای دانش مدیریت آموزشی هستند، نسبت به تصمیمگیری سایر مدیران، از صحت، دقت، بههنگام بودن و اقتصادی بودنبیشتری برخوردار است. نتیجه نهایی پژوهش حاضر بر تأثیر معنادار دانش مدیریت آموزشی بر قدرت تصمیمگیری مدیرانمدارس صحه گذاشت.
The aim of this study was to Investigating the effect of educational managementknowledge on school principals’ decision-making power in Kamyaran.The method of the present study was descriptive and correlational. The statistical population ofthe study includes all school principals of (urban) schools in Kamyaran city in the school year1398-99, the total number of which is 62 people. Due to the limited statistical population of theresearch and the availability of all members of the statistical population, all members were selectedas the research sample. Therefore, the sample size is equal to the statistical population of the studyand the census method is performed. To collect data, the standard questionnaire for measuring theknowledge of educational management (Ahanchian and Zohoor parvande, 2009) and the standardquestionnaire of decision-making power (Johnson and Krauss, 2009) were used. Pearsoncorrelation coefficient, linear regression and F-test were used to analyze statistical data.Findings and research results showed; Knowledge of educational management has a significantand positive effect on the correctness, accuracy, timeliness and economics of school principals'decisions. Therefore, the decision-making of school principals who have educational managementknowledge is more correctness, accurate, timely and economical than the decision-making of otherprincipals.The final result of the present study confirmed the significant effect of educationalmanagement knowledge on the principals' decision-making power of school.
_||_