تاثیر سیاستهای زیست محیطی بر ارزش افزوده بخش حمل و نقل
محورهای موضوعی : اقتصاد کار و جمعیتمیرحسین موسوی 1 , قادر صفرزاده 2
1 - استادیار اقتصاد دانشگاه الزهرا
2 - کارشناس ارشد اقتصاد محیط زیست
کلید واژه: حمل و نقل, آلودگی محیط زیست, ستانده نامطلوب, قیمت سایهای, سری زمانی ساختاری,
چکیده مقاله :
بخش حمل و نقل یکی از آلودهکنندهترین بخشهای اقتصادی است که دارای پیامدهای خارجی منفی زیادی میباشد. این بخش در ازای تولید آلایندگیهای زیست محیطی هیچ قیمتی را پرداخت نمیکند در حالی که طبق قضیه پیگو هر آلودهگر باید هزینههای آلودگی خود را پرداخت کند. با توجه به این مساله، هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر سیاستهای زیست محیطی بر ارزش افزوده بخش حمل و نقل با استفاده از روش سریهای زمانی ساختاری که از الگوریتم کالمن فیلتر استفاده میکند و دادههای سالانه طی دوره 1389-1357 است. از هزینهی نهایی کاهش آلودگی (قیمت سایهای) به عنوان متغیری برای بیان سیاستهای زیست محیطی استفاده شده است. این هزینهها با استفاده از تابع مسافت و به کارگیری روش تحلیل مرزی تصادفی برآورد شده است. نتایج نشان میدهد که ضریب به دست آمده برای رشد قیمت سایهای آلایندهها برابر با 25/0- میباشد که نشان میدهد در کوتاه مدت بین رشد قیمت سایهای آلایندههای زیست محیطی در بخش حمل و نقل و رشد ارزش افزوده این بخش رابطه معکوسی وجود دارد.
Transportation is one of the most polluting divisions of economical interest, though it has various important negative effects on the national economy. Thus, environmental considerations in this field should be accounted for by high priority. In this work, by using different pollution parameters in transportation, consumption and production divisions, the effects of shadow price of environmental pollutants resulting from combustion of fuels on value added growth will be investigated through structural time series model (STSM). Since, shadow price of the environmental pollutant must be extracted initially; the instantaneous frontier pattern is used. Hence, after the evaluation of shadow prices in the transportation field, total prices for CO2, NOx and SO2 are calculated by assuming the individual diffusion contributions from those of the total contributions. Finally, the effects of these totally calculated results on value added growth are investigated by considering other defining variables. The resulting coefficient of shadow price growth by the value of -0.25 indicates inverse relation for this price between the transportation and value added growth.
- امامی میبدی، علی (شهریور 1384). اندازهگیری کارایی و بهرهوری (علمی و کاربردی). موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، انتشارات آگاه، تهران.
- چیت نیس، مونا (1384). برآورد کشش قیمتی تقاضای بنزین با استفاده از مدل سری زمانی ساختاری و مفهوم روند ضمنی. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی، 5(3): 1-15.
- دریجانی، علی، یزدانی، سعید، شرزهای، غلامعلی، صدرالشرفی، مهریار و پیکانی، غلامرضا (1385). استخراج قیمتهای سایهای آلایندههای زیستمحیطی؛ کاربرد تابع تصادفی فاصله ستانده. مجله علوم و صنایع کشاورزی، 20(3): 165-176.
- موسوی، میرحسین، خاکساری، علی، محمودزاده، محمود، رضایی ارجرودی، عبدالرضا (1389). برآورد قیمت سایهای آلایندههای زیست محیطی ناشی از مصرف سوختهای فسیلی در بخش حمل و نقل به روش حسابداری. مجله شریف (ویژه نامه حمل و نقل شهری)، 27(3):83-93.
- شاکری، عباس، محمدی، تیمور، جهانگرد، اسفندیار، موسوی، میرحسین (1389). تخمین تابع تقاضای ساختاری بنزین و نفت گاز در بخش حمل و نقل. فصلنامه اقتصاد انرژی، 5(3): 1-32.
- Ahmadian, M, Chitnis, M., & Lester. C. Hunt. (2007). Gasoline demand, pricing policy and social welfare in Iran, SEEDS, Discussion Paper Series. NO.117
- Beckerman, W. (1992). Economic development and the environment: Conflict or complementarity?, Background Paper for the World Development Report 1992, Word Bank.
- Bluffstone, R. (1997). Are the costs of pollution abatement lower in central and Eastern Europe? Evidence from Lithuania, development discussion paper No. 610, Harvard Institute for International Development, Harvard University.
- Chambers, R. G.,& Y. Chung. & R. Färe (1998). Profit, directional distance functions, and Nerlovian efficiency. Journal of Optimisation Theory and Applications, 98(2): 351-364.
- Chaudhuri, S., & Pfaff A. S. P. (2002). Economic growth and the environment: What can we learn from household data, department of economic discussion paper series No. 0101-51, Columbia University.
- Chung Y.,& R. Färe & S. Grosskopf. (1997). Productivity and undesirable outputs: A directional distance function approach. Journal of Environmental Economics and Management, 51: 229-240.
- Dasgupta S., &Huq, M., &Wheeler, D., & Zhang, C. (1996). Water pollution abatement by Chineseindustry: Cost estimates and policy implications, NIPR Policy Research Working Paper 1630, World Bank.
- Färe, R.,& S. Grosskopf, & W. L. Weber.(2001). Shadow prices of Missouri public conservation land, Public Finance Review, 29(6): 444-460.
- Färe, R., S. Grosskopf, C. A. K. Lovell & S. Yaisawarng (1993). Derivation of shadow prices for undesirable outputs: A distance function approach, The Review of Economics and Statistics: 374- 380.
- Farrel. M. J. (1957). The measurement of productive efficienty. Journal of Royal Statistical Society, Series A, 120(3): 253-290.
- Hartman R., & Singh M. & Wheeler D. (1994), The cost of air pollution abatement, World bank policy research paper 1398. The World Bank.
- Harvey, A.C. (1989) Forecasting, structural time series models and the kalman filter; camboridge university press, Cambridge.
- Harvey, A.C. (1997) Trends, cycles and autoregressions; Economic Journal, 107(440): 192-201.
- Harvey, A.C. & Koopman, S. J. (1992) Diagnostic checking of unobserverd-components time series models. Journal of Business and Economics Statistics, 10(4): 377-389.
- Heller, Walter P., & David A. Starrett. (1976). on the nature of externality. In theory and measurement of economic externalities, S.A.Y. Lin, Academic Press, 9-22.
- IFQC (2006). International fuel quality center, global renewable fuels outlook to 2010, hart energy publishing.
- Inglehart, R. (1995). Public support for environmental protection: Objective problems and subjective values in 43 societies, political science & politics 28/1:57-72.
- Jones L. E., & Manuelli R. E. (1995). A positive model of growth and pollution control, NBER Working Paper No. 5205.
- Kriström B., & Riera P. (1996). Is the income elasticity of environmental improvements less than one? Environmental & Resource Economics 7: 45-55.
- Lee J. D., & Park J. B, & Kim T. W. (2002). Estimation of the shadow prices of pollutants with production/environment inefficiency taken into account: A non parametric directional distance function approach. Journal of Environmental Management , 64: 365-375.
- Luenberger , D. G. (1992). Benefit functions and duality. Journal of Mathematical Economics, 21: 461- 481.
- Maradan, D., &Vassiliev, A. (2005). Marginal costs of carbon dioxide abatement: Empirical evidence from cross-country analysis, Schweizerische Zeitschrift für Volkswirtschaft und Statistik, 141 (3) :377–410.
- McConnel, K. E. (1997). Income and the demand for environmental quality, Environment and development economics 2: 383-399
- Mendelsohn, R.O., W. Morrison, M.E. Schlesinge.r, & Andronova, N.G. (2000). Country specific market impacts of climate change, climatic change, 45: 553-569.
- Pearce D. (1976). Environmental economic, Longman Ed., 200 p.
- Stokey N. L. (1998). Are there limits to growth?, international economics review 39: 1-31.
- Tol, R.S.J. (2008. The social cost of carbon: Trends, outliers and catastrophes, economics: The open-access, open-assessment e-journal 2, 2008-25.