نقش تمایل ترجیحات دولت در یک مدل سیاست مالی بهینه در حضور ناهمگنی عوامل در چارچوب تعادل عمومی تصادفی پویا
محورهای موضوعی : اقتصاد کار و جمعیت
1 - عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه دریا نوردی و علوم دریایی چابهار
کلید واژه: طبقهبندی JEL: .E63, F42, H53 واژگان کلیدی: سیاست بهینه, سیاست مالی, تعادل عمومی تصادفی پویا, ناهمگنی, ترجیحات دولت,
چکیده مقاله :
چکیده هدف این مقاله بررسی یک مدل سیاست مالی بهینه در حضور ناهمگنی عوامل در چارچوب یک مدل تعادل عمومی تصادفی پویا است. براین اساس، با حضور عوامل ناهمگن در این مدل محدودیتی به نام ترجیحات دولت ایجاد خواهد شد. نقش این ترجیحات و تمایل دولت به سمت قشر فقیر یا ثروتمند میتواند نتایج سیاست های بهینه را در اقتصاد تغییر دهد. با استفاده از یک مدل تعادل عمومی تصادفی پویا بررسی نقش تمایل ترجیحات دولت بررسی شد. نتایج نشان داد در اینگونه مدل ها نقش تأمین مالی مخارج دولت از طریق مالیات های موجود در سیستم سیاست گذاری تا حدودی به تمایل ترجیحات دولت وابسته است. بر اساس نتایج، تفکیک ترجیحات و تمایل دولت نسبت به قشر فقیر و ثروتمند پیشنهاد میشود.
Abstract This paper examines an optimal fiscal policy model in the presence of agents heterogeneous in a dynamic stochastic general equilibrium framework. Therefore, the presence of heterogeneous agents in the model led to create limitation that will be call government preference. The role of these preferences and tendency of the Government to the poor or the rich group can change the results of optimal policies on the economy. By using a dynamic stochastic general model, the role of government preferences tendency was been surveyed. The results indicate that in these models, the role of government expenditure financing through available taxes in the policymaking system, is partly dependent on the government preferences tendency. On the bases of the results, it is suggested that separating the government preferences and tendency in relation to the poor and the rich.
منابع
- مرزبان، حسین، دهقان، زهرا، رستمزاده، پرویز و ایزدی، حمیدرضا (1395). محاسبه رفاه با سناریوهای متفاوت سیاست مالی در چارچوب مدل سیاست پولی و مالی بهینه. فصلنامهمدلسازی اقتصادی، 10(36): 56-25.
- منظور، داود، تقی پور، انوشیروان. (1394). تنظیم یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی (DSGE) برای اقتصاد باز کوچک صادرکننده نفت، مورد مطالعه: ایران. فصلنامهپژوهشهاوسیاستهایاقتصادی، 23(75): 44-7.
- Abraham, A. & Carceles-Poveda, E. (2010). Endogenous trading constraints with incomplete asset markets.Journal of Economic Theory, 145(3): 974-1004.
- Adolfson, M., Laseen, S., Linde, J. & Svensson, L.E.O. (2007). Monetary policy trade-offs in an estimated open-economy DSGE Model, Journal of Economic Dynamics and Control, 42: 33–49.
- Aiyagari, S. R. (1995). Optimal capital income taxation with incomplete markets, borrowing constraints, and constant discounting, Journal of Political Economy, 103(6): 1158-1175.
- Auerbach, A. (2002). Is there a role for discretionary fiscal policy? Working Paper 9306, National Bureau of Economic Research, Cambridge, MA.
- Blanchard, O. (2009). The state of macro. Annual Review of Economics, 1(1): 209-228.
- Chamley, C. (1986). Optimal taxation of capital income in general equilibrium with infinite lives. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 54(3): 607-622.
- Chari, V. & Christiano, L. (1993). Optimal fiscal policy in a business cycle model. Journal of Political Economy, 102(4): 617-652.
- Chugh, S.K. (2006). Optimal fiscal and monetary policy with sticky wages and sticky prices, Review of Economic Dynamics, 9(4): 683–714.
- Christiano, L.J., & Eichenbaum, M. & Evans, C.L. (2005). Nominal rigidities and the dynamic effects of a shock to monetary policy, Journal of Political Economy, 113(1): 1-45.
- Colciago, A. (2007). Distortionary taxation, rule of thumb consumers and the effect of fiscal reforms, Working Paper 113, University of Milan - Bicocca, Milan.
- Domeij, D. & Heathcote, J. (2004). On The Distributional Effects of Reducing Capital Taxes. International Economic Review, 45(2): 523-554.
- Gali, J., & Lopez-Salido, J. D. & Valles, J. (2007). Understanding the effects of government spending on consumption. Journal of the European Economic Association,5(1): 227-270.
- Ilzetzki, E., Mendoza, E. G. & Vegh, C. A. (2010). How big (small?) are fiscal multipliers? Working Paper 16479, National Bureau of Economic Research, Cambridge, MA.
- Kumhof, M., & Yakadina, I. (2010). Government debt bias. (International Monetary Fund, Unpublished).
- Krusell, P., & Smith, A. A. (1998). Income and wealth heterogeneity in the macroeconomy. Journal of Political Economy, 106(5): 867-896.
- Mankiw, N. G. (2000). The savers-spenders theory of fiscal policy. American Economic Review, 90(2): 120-125.
- Siu, H.E. (2004). Optimal fiscal and monetary policy with sticky prices, Journal of Monetary Economics, 51(3): 575–607.
- Smith, N. (2012). Are macroeconomic methods politically biased? Journal of the European Economic Association, 1 (5): 1123–1175.
- Schmitt-Grohe, S. & Uribe, M. (2004). Optimal fiscal and monetary policy under imperfect competition, Journal of Macroeconomics, 26: 183–209.
- Stanley, T. (1998). New wine in old bottles: A meta-analysis of Ricardian equivalence. Southern Economic Journal, 64(3): 713-727.
_||_