اثر تکانههای سیاست مالی بر تراز بودجه سیکلی و ساختاری در کشورهای عضو اوپک
محورهای موضوعی : اقتصاد کار و جمعیتمرضیه دینداررستمی 1 , شمس الله شیرین بخش 2 , زهرا افشاری 3
1 - اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا، تهران، تیران
2 - دانشگاه الزهرا
3 - دانشگاه الزهرا
کلید واژه: طبقهبندی JEL: H69, C01, H61. واژگان کلیدی: خود بازگشت برداری ساختاری تابلویی (PSVAR), بودجه ساختاری, بودجه سیکلی, سیاست مالی, کشورهای عضو اوپک (OPEC),
چکیده مقاله :
چکیده هدف این مقاله بررسی اثر تکانههای سیاست مالی بر تراز بودجه واقعی، سیکلی و ساختاری در کشورهای عضو اوپک طی دوره 2015-1980 میباشد. بدین منظور با تفکیک تراز بودجه به دو متغیر سیکلی و ساختاری و با استفاده از رویکرد خود بازگشت برداری ساختاری تابلویی که در پدرونی (2013) مطرح شده و نیز تفکیک تکانههای ساختاری به دو تکانه خاص کشوری و مشترک میان کشورهای عضو اوپک، اثر سیاست مالی بررسی شد. با توجه به نتایج، اثر سیاست مالی مخارج بر تراز بودجه واقعی و ساختاری مثبت و مالیات منفی (مطابق نظریه) بوده است. بر اساس نتایج، لزوم توجه به تثبیتکننده خودکار و نیز به کارگیری سیاست پولی برای مقابله با مشکلات اقتصادی، به جای اتخاذ سیاست مالی صلاحدیدی توصیه می گردد.
Abstract The aim of this paper is to investigate the effects of fiscal policy shocks on the actual, cyclical and structural budget balance in OPEC countries during the period 1980-2015. For this purpose, by separating the budget balance into two cyclical and structural variables, using the Panel Structural Vector Auto Regression approach, which it presented in Pedroni (2013), as well as separation structural shocks into two common and idiosyncratic shocks among OPEC countries, the effect of fiscal policy is examine. Regarding the results, the effect of expenditures fiscal policy on the actual and structural budget has been positive and the effect of tax policy has been negative in theory. Based on the results, the need to pay attention to automatic stabilization and the use of monetary policy to deal with economic problems, rather than applying discretionary fiscal policy, are advisable.
منابع
- بهرامی، جاوید، سادات آقایان، بهنوش، جهانگرد، اسفندیار(1397). بررسی رفتار تورم اقلام قابل مبادله و غیر قابل مبادله (رویکرد تعادل عمومی تصادفی پویا). فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 12(3):25-50.
- حری، حمیدرضا، حاجیزاده، فهیمه (1395). بررسی اثر کاهش درآمدهای نفتی بر بودجه دولت در کشورهای صادرکننده نفت اوپک و غیراوپک. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر، دانشکده مدیریت و اقتصاد، کرمان.
- صیادی، محمد، دانش جعفری، داوود، بهرامی، جاوید، رافعی، میثم (1394). ارائه چارچوبی برای استفاده بهینه از درآمدهای نفتی در ایران: رویکرد تعادل عمومی تصادفی پویا(DSGE). برنامهریزی و بودجه، 20(2): 21-58.
- کمیجانی، اکبر، ورهرامی، ویدا (1391). برآوردی از نقش عوامل موثر بر کسری بودجه در ایران. فصلنامه راهبرد، 21(64): 27-42.
- متوسلی، محمود، ابراهیمی، ایلناز، شاهمرادی، اصغر، کمیجانی، اکبر(1389). طراحی یک مدل تعادل عمومی پویای تصادفی نیوکینزی برای اقتصاد ایران به عنوان یک کشور صادرکننده نفت. فصلناممه پژوهشهای اقتصادی، 10(4): 9-15.
- مولایی، محمد، عبدیان، مرضیه (1396). بررسی عوامل موثر بر کسری بودجه در ایران طی سالهای 1394-1360. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، همدان.
- نیکی اسکویی، کامران، اسد الله زاده بالی، زمانیان، محبوبه (1388). بررسی نقش مالیات در توضیح نوسانات کسری بودجه دولت. فصلنامه تخصصی مالیات، 17(5): 39 تا 68.
- Boiciuc, I. (2015). The cyclical behavior of fiscal policy in Romania.Procedia Economics and Finance, 32: 286 – 291.
- Chalk, N .(2002). Structural balances and all that which indicators to use in assessing fiscal policy. IMF Working Paper, Vol. No. 02/101 , pp. 1-31, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=879668
- Dybczak, K., & Melecky, M. (2014). EU fiscal stance vulnerability: Are the old members the gold members?. Economic Modeling, 38: 87–101.
- El -Anshasy, A., & Bradley A., & Michael D. (2011). Oil prices and the fiscal policy response in oil-exporting countries. Journal of Policy Modeling. 34: 605-620.
- Fatas, A., & Miho, I. (2003). The case for restricting discretionary fiscal rules in the US states. Quarterly Journal of Economics, 90:101-117
- Gali, J., & Perotti, R. (2003). Fiscal policy and monetary integration in Europe. NBER Working Papers9773, National Bureau of Economic Research, Inc.
- Gondor, M., & Ozpenç, O. (2014). An empirical study on fiscal policy in crises time: evidence from romania and turkey. Procedia Economics and Finance, 15: 975-984.
- Ilzetzki, E., & Mendoza, E.G., & Végh, C.A.,( 2011). How big (small?) are fiscal multipliers?. IMF Working Paper WP/11/52. International Monetary Fund, Washington, DC.
- Jansen, K., (2004). The scope for fiscal policy: a case study of Thailand. Dev. Policy Rev. 22: 207–228.
- Jha, S., & Mallick, S. K., & Park, D., & Quising, P. (2014). Effectiveness of countercyclical fiscal policy: Evidence from developing Asia. Journal of Macroeconomics, 40: 82–98.
- Kuusi, T. (2017). Does the structural budget balance guide fiscal policy pro-cyclically? evidence from the finish great depression of the 1990s. National Institute Economic Review, 239: 14-31.
- Mankiw, N.G. (1990). A quick refresher course in macroeconomics. Journal of Economic Literature. 28:1645-1660.
- McDonald, T., & Yan, Y. H., & Ford, B., & Stephan, D. (2010). Estimating the structural budget balance of the Australian Government. The Treasury, Australian Government, 3: 51-79.
- Pedroni, Peter. ) 2013(. Structural panel VARs. Econometrics, 2: 180-206.