تحلیل رنگ و جلوههای آن در بایاتیهای آذری بر اساس نظریۀ ماکس لوشر
محورهای موضوعی : زبان، گویش ها و ادبیات آذری
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کلید واژه: رنگ, روانشناسی, ماکس لوشر, بایاتی, اقوام آذری,
چکیده مقاله :
در روانشناسى مدرن، رنگها یکى از معیارهای اصلی برای سنجش شخصیت افرادند. رنگها نوعی انرژی ارتعاشی و اصوات قابل مشاهدهاند که تأثیر خاصى در روح و جسم هر فرد باقى مىگذارند و میتوانند منبع غنی و مفیدی برای خوانشهای ذهنی و تحلیل ویژگیهای روحی و روانی هر قوم و ملتی باشند. در این مقاله ضمن بررسی خصوصیات زیباشناختی بایاتیهای آذری، به بررسی و تحلیل رنگهای بهکاررفته در آنها بر اساس هشت رنگ کارکردی آزمایش ماکس لوشر پرداخته شد و از زبان سرایندگان گمنام این ترانهها، برخی از ویژگیهای روحی و روانی مردم منطقه مورد بررسی قرار گرفت. روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی– تحلیلی و شیوۀ گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است. در این جستار از مجموع 3600 بایاتی که به عنوان جامعۀ آماری بررسی شد، در 226 بایاتی، انواع رنگ به کار رفته بود. بر اساس یافتههای این پژوهش، طیف رنگهای استفادهشده در بایاتیها، هرچند به صورت نسبی، بیانگر خصوصیات روحی- روانی مردم منطقه، برای بیان احساسات، اعتقادات، حساسیتها، شادیها، ناکامیها و منعکسکنندۀ محیط زندگی فردی و اجتماعی پر فراز و نشیب این اقوام است. روستاییانی که در شرایط سخت کوهستانی و معیشتی به سر میبرند اما شیوۀ زندگی و روحیۀ قویاشان از آنها افرادی سختکوش، مقاوم، فعّال و نیرومند ساخته است که درپی بهبود شرایط زندگی خود برآمدهاند.
In modern psychology, colors are one of the main criteria to evaluate personality. Colors are a kind of quivering energy and visible sounds that leave special effects on the body and soul of each individual. They can be a rich and useful source for mental studies and analysis of spiritual and psychological characteristics of any ethnicity and population. While studying the aesthetic attributes of Azeri Bayatis, this article also studies and analyses the colors incorporated in them based on Max Lüscher’s eight practical color test, and some spiritual and psychological qualities of people in the region were studied through the works of anonymous poets of these songs. The research methodology was descriptive-analytic and the data collection method was library research. 3600 collections of Bayatis were used as the statistical population and in 226 of them different colors were used. Based on the findings of the research, the spectrum of the colors used in the Bayatis partially demonstrates the spiritual and psychological qualities of the people in the region in communicating their feelings, beliefs, sensibilities, happiness, failures and reflecting their individual and social living environment which was full of ups and downs. Villagers live in harsh mountain and subsistence conditions, but their way of life and strong spirits have made them hard-working, resilient, active, and strong individuals that have tended to improve their living conditions.
- آیزمن، لئاتریس(1395). روانشناسی کاربردی رنگها. ترجمۀ روح الله زمزمه. تهران: بیهق کتاب.
- احمدیان، لیلی(1378). بررسی عنصر رنگ و جلوههای آن در شاهنامه. پایاننامۀ کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی. شیراز: دانشگاه شیراز.
- برند فلمار، کلاوس(1376). رنگها و طبیعت شفابخش آنها. ترجمۀ شهناز آذرنیوش. تهران: ققنوس.
- پاشایی فخری، کامران(1394). بررسی نماد رنگ در آثار سعدی. بهار ادب، 8(3)، 429-465.
- پورجعفر، محمدرضا، صادقی، علیرضا، و یوسفی، زاهد(1387). بازشناسی اثر معنا در جاودانگی مکان نمونه موردی: روستای هورامان تخت کردستان. فصلنامۀ مسکن ومحیط روستا، 28 (125)، 2-17 .
- پورعلیخانی، هانیه(1380). دنیای اسرار آمیز رنگها. تهران: هزاران.
- حجتی، محمد امین(1383). اثرات تربیتی رنگ. قم: جمال.
- حسنلی، کاووس، و احمدیان، لیلا (1386). کارکرد رنگ در شاهنامۀ فردوسی(با تکیه بر سیاه و سفید)، ادب پژوهی، 1(2)، 143-165.
- دادخواه تهرانی، حسن، و محکی پور، علی رضا(1384). بررسی رویکرد روانشناختی در ادبیات. مجلۀ زبان و ادب دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجه دانشگاه علامه طباطبایی، 9(25)، 156-166.
- دی، جانان و تیلور، لسی(1387). روانشناسی رنگ(رنگ درمانی). ترجمۀ مهدی گنجی. تهران: ساوالان.
- رسمی، عاتکه، و رسمی، سکینه(1401). بررسی تطبیقی اسطوره قیرات در روایتهای مختلف داستان کوراوغلی با اسبهای اسطورهای شاهنامه. پژوهشهای ادبی، 19(78)، 63-89. doi: https://doi.org/10.2634/Lire.19.7 8 . 3
- رضایتی کیشه خاله، محرم، و آلیانی، فرشته(1394). جلوههای رنگ در ترانههای عامۀ تالشی جنوبی. فرهنگ و ادبیات عامه، 3(6)، 43-74.
- زارع شاهمرسی، پرویز. ( 1388). فرهنگ دوسویه شاهمرسی فارسی- ترکی، ترکی- فارسی. تبریز: اختر.
- سادکا، دوی. (1393). روانشناسی رنگها. ترجمۀ محمد رضا آل یاسین. تهران: هامون.
- سان، داروتی و سان، هوارد. (1378). زندگی با رنگ(روانشناسی و درمان با رنگها). ترجمۀ نغمه صفاریان پور، تهران: حکایت.
- سومینا، م(1387). قبلهگاه قبیله( نگاهی به قالب بایاتی در ادبیات آذربایجان). شعر، 60، 20-24.
- شهامت، محمود، و یانشی، ابراهیم(1380). تأثیر روانی رنگها در انسان. نشریه موفقیت، 3(34)، 25-38 .
- صدیقی، مصطفی(1384). جستجوی خوش خاکستری. تهران: روشن مهر.
- طاهری، حمید، و هادیان قزوینی، مریم(1400). مقایسۀ عنصر رنگ در اشعار حمید مصدق و احمد شاملو بر اساس نظریۀ ماکس لوشر. ادبیات تطبیقی، 13(25)، 151-177. doi: 10.22103/JCL.2021.17522.3260
- ظاهر، فارس (1979). الضوء و اللون، بیروت: دار القلم.
- ظاهری عبدوند، ابراهیم، و کریمی نورالدینوند، روح الله. (1399). بررسی بازتاب منزلت اجتماعی زنان بختیاری از طریق پوشاک در اشعار محلی. ادبیات و زبانهای محلی ایران زمین، 10(1)، 65-87. doi: 10.30495/IRLL.2020.673045
- عناصری، جابر(1368). مردم شناسی و روانشناسی هنری. تهران: اسپرک.
- علی اکبرزاده، مهدی (1397). رنگ و تربیت، تهران، میشا.
- فرزانه، محمدعلی(1358). آذربایجان شفاهی خلق ادبیاتیندان بایاتیلار، تهران: کتاب فروشی شمس.
- قاسم زاده، علی، و نیکوبخت، ناصر(1382). روانشناسی رنگ در اشعار سهراب سپهری. پژوهشهای ادبی، 1(2)، 145-156.
- قربانزاده، محمدرضا(1389). نقش رنگ در زندگی. قم: رانکوه.
- کارکیا، فرزانه(1375). رنگ، نوآوری و بهره وری. تهران: دانشگاه تهران.
- کیانی، داود(1397). بایاتی. اردبیل: انتشارات محقق اردبیلی.
- لوشر، ماکس(1397). روانشناسی رنگها. ترجمۀ ویداابی زاده. تهران: درسا.
- معماریان، غلامحسین، عظیمی، سیروان، و کبودی، مهدی(1393). ریشهیابی کاربست رنگ آبی در پنجرههای ابنیۀ سنتی مسکونی (نمونه موردی ابنیۀ مسکونی اورامان). پژوهشهای معماری اسلامی، 2(2)، 46-59.
- ملکجاری، رضا(1390). اندبیل: خاطره سرزمین من تبریز. تبریز: مهد آزادی.
- هجرتی، پیمان(1386). چگونگی کاربرد رنگ در معماری داخلی. ماهنامه صنعت چوب ایران و طراحی داخلی، 3(16)، 65-74.
_||_