بررسی تاثیر قالب های نمایش اطلاعات، توهم بصری و احساسات در تصمیم گیری
محورهای موضوعی : فصلنامه تحلیل بازار سرمایهمنصور گرکز 1 , محمدرضا تات 2 , محمدرضا عبدلی 3
1 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 - دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
کلید واژه: احساسات, توهم بصری, تصمیم گیری فرصت طلبانه, رفتار تصمیم گیری, قالب نمایش اطلاعات,
چکیده مقاله :
تصمیمگیری بخش مهم و حیاتی سیستمهای حسابداری و حسابرسی است. توجه قابل ملاحظهای نسبت به متغیرهای مؤثر بر تصمیمات افراد جلب شده است. این متغیرها در طیفی از متغیرهای فیزیولوژیکی تا متغیرهای روان شناختی قرار دارند. از اینرو در این تحقیق، تاثیر قالب نمایش اطلاعات و توهم بصری همچنین تاثیر احساسات مختلف در رفتار تصمیمگیری افراد بررسی شد. این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی و نیمه تجربی میباشد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تحلیل واریانس و جامعه آماری آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری میباشند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که قالبهای مختلف نمایش اطلاعات در رفتارهای تصمیمگیری افراد تاثیرگذار میباشند، اطلاعات ارائه شده در قالب جدول، با کنار گذاشتن وجود یا عدم وجود مشکلات مکانی که متعلق به خوانندگان اطلاعات مالی هستند، منجر به تصمیمگیری دقیقتری میشوند. همچنین اطلاعات مالی نمایش داده شده در قالب گرافیکهای سه بعدی، بدون خطوط شبکه ایجاد توهم بصری مینمایند و منجر به سوگیری در تصمیم خوانندگان اطلاعات مالی میگردد. همچنین یافتههای این تحقیق نشان میدهد تصمیمگیری دانشجویانی که احساسات معمولی داشتهاند نسبت به دانشجویانی که احساسات غیر معمول (خوشحال/ ناراحت) داشتهاند، کمترتر فرصتطلبانه بوده است.
Decision making is an important and vital part of accounting and auditing systems. Considerable attention has been drawn to the variables affecting people's decisions. These variables are in a spectrum from physiological variables to psychological variables. Therefore, in this research, the effect of information display format and visual illusion, as well as the effect of different emotions on people's decision-making behavior, were investigated. This research is descriptive and semi-experimental. The method of data analysis is analysis of variance and its statistical population is graduate students in the field of accounting. The results of this study show that different formats of information display are effective in people's decision-making behavior, the information presented in the form of a table, leaving aside the presence or absence of location problems that belong to the readers of financial information, leads to They make more accurate decisions. Also, the financial information displayed in the form of 3D graphics without grid lines creates a visual illusion and leads to bias in the decision of financial information readers. Also, the findings of this research show that the decision-making of students who had normal feelings was less opportunistic than students who had unusual feelings (happy/sad).
_||_