تعیین پیشرانهای کلیدی مؤثر بر وضعیت آیندهی گردشگری خلاق شهر اصفهان
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگری
مریم مصاحبی پور فرد
1
(دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.)
احمد خادم الحسینی
2
(دانشیار گروه جغرافیا، مرکز تحقیقات گردشگری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.)
حمید صابری
3
(استادیار گروه جغرافیا،مرکز تحقیقات گردشگری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.)
رضا مختاری ملک آبادی
4
(دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران)
کلید واژه: گردشگری شهری, آینده پژوهی, گردشگری خلاق, آیندهی گردشگری خلاق,
چکیده مقاله :
از آنجا که صنعت گردشگری، صنعتی پولساز است کشورها برای بهدست آوردن درآمد بیشتر با یکدیگر در رقابت هستند. گردشگری خلاق گزینهای جدید است که توانسته نظر گردشگران را به خودش جلب نماید. چرا که سلیقهشان تغییر کرده است و دیگر نمیخواهند به چشم گردشگر به آنها نگاه شود، ترجیح میدهند لختی در فرهنگ بومی زندگی کنند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین پیشرانهای کلیدی مؤثر بر وضعیت آیندهی گردشگری خلاق شهر اصفهان است. رویکرد حاکم، بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت ژرفانگر، مبتنی بر پرسشنامه و رویکرد آینده پژوهی میباشد. در وهلهی نخست، با بهرهگیری از نظرهای 35 نفر از خبرگان و فعالان حوزهی گردشگری و برنامهریزان شهری در زمینهی شیوهی دلفی، 52 متغیر در 6 حوزه به عنوان متغیرهای مؤثر بر وضعیت آیندهی گردشگری خلاق شهر اصفهان استخراج شدند. سپس با استفاده از روش تحلیل اثرات متقابل یا ساختاری توسط نرمافزار میکمک جهت استخراج متغیرهای اصلی تأثیرگذار بر وضعیت آیندهی گردشگری خلاق شهر اصفهان مورد تحلیل قرارگرفتند. با قرار دادن عوامل از یک ماتریس 52 × 52 تأثیر هر کدام از این عوامل بر یکدیگر توسط وزندهی عوامل (از صفر تا 3) مشخص گردید. آنچه از وضعیت صفحهی پراکندگی متغیرها میتوان فهمید حاکی از ناپایداری سیستم میباشد. 10عامل کلیدی انتخاب شدند که روابط بینالمللی کشور با امتیاز 381 دارای بالاترین امتیاز تأثیرگذاری مستقیم و تبلیغات بینالمللی با امتیاز 368 در رتبه بعدی و سپس نگرش آینده پژوشی نسبت به گردشگری خلاق در رتبهی بعدی قرار گرفتند. اگر چرخهای گردشگری در شهری به حرکت درآیند و گردشگری رونق پذیرد، شهر به صرافت خلاقیت و پویایی میافتد و میخواهد از تمامی پتانسیلهایش بهره ببرد. یافتهها نشان میدهد که شهر اصفهان دارای پتاسیل گردشگری خلاق است. توجه و سرمایهگذاری بر روی متغیرهای پیشران میتواند راه رسیدن به مهم را هموار سازد.
Because the tourism industry is a money-making one, countries are competing with each other for more revenue. Creative tourism is a new option that has been able to attract tourists. Because their tastes have changed and they no longer want to be looked at as tourists, they prefer to live in indigenous culture. The purpose of this study is to determine the key drivers affecting the future status of creative tourism in Isfahan. The prevailing approach is based on the applied goal, profound nature, questionnaire, and future research approach. In the first place, using the opinions of 35 experts and activists in the field of tourism and urban planners in the field of Delphi style, 52 variables in 6 areas were extracted as variables affecting the future status of creative tourism in the city of Isfahan. Then, the obtained data were analyzed using the interaction or structural analysis method by Mick Mac software to extract the main variables affecting the future status of creative tourism in Isfahan. By placing the factors in a 52*52 matrix, the effect of each of these factors on others was determined by weighting the factors (from zero to 3). 10 key factors were selected as the country's international relations with a score of 381 which had the highest direct impact, 368 in the next rank, and then the future research attitude towards creative tourism in the next rank. If tourism progresses in a city and flourishes, the findings show that the city of Isfahan has the potential for creative tourism. Paying attention to and investing in propulsion variables can pave the way to achieving this important goal.
Https://Doi.Org/10.1016/J.Tourman.2018.11.016.
Http://Hdl.Handle.Net/10174/29074.
Https://Doi.Org/10.1016/J.Ijhm.2016.01.004.
Isbn:0415083192,9780415083195.
_||_