شناسایی، اولویت بندی و تحلیل ذینفعان منطقه گردشگری ونک مبتنی بر دوگانه پتانسیل همکاری- تهدید و روش SAW
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگری
محسن چشم براه
1
,
سمانه آصفی
2
,
علیرضا منصوریان
3
1 - استادیار گروه مهندسی سیستم و بهره وری، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران.
3 - عضو هیات پژوهشی، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
کلید واژه: گردشگری, شناسایی ذینفعان, تحلیل ذینفعان, پتانسیل همکاری, پتانسیل تهدید,
چکیده مقاله :
شناخت و تحلیل ذینفعان گردشگری و تدوین راهبردهای اثربخش برای تحقق مشارکت آنها از مهمترین عوامل توفیق برنامههای گردشگری است. تمرکز مقاله حاضر بر شناسایی و تحلیل ذینفعان گردشگری منطقه ونک میباشد که در این راستا برای شناسایی ذینفعان، از مدل فریمن و برای تحلیل آنها، از رویکرد به کار رفته در پژوهش جپسن و اسکرود، کمک گرفته شده است. برای شناسایی ذینفعان، پرسشنامه تدوین شده بین 20 نفر از کارشناسان گردشگری منطقه توزیع شده و پس از جمعآوری و تحلیل اطلاعات گرد آمده، فهرستی از ذینفعان (به تفکیک انواع آنها) و نیز، نکات برجسته انتظارات هر گروه فراهم آمده است. مبتنی بر دوگانه پتانسیل همکاری-تهدید، ذینفعان در ماتریس موقعیتیابی قرار گرفته و بر اساس قرارگیری در موقعیت مرتبط، یکی از راهبردهای چهارگانه پیشنهاد شده است. به منظور اولویتبندی ذینفعان در هر یک از نواحی چهارگانه نیز از شاخص A به صورت جمع موزون سه معیار قدرت، مشروعیت و فوریت کمک گرفته شده که در این خصوص، روش چندمعیاره SAW مبتنی بر هفت گام استفاده شده است. بر این اساس، در هر یک از چهار ربع، ذینفعان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، رسانهها، شهرداری و گردشگران غیر بومی، مهمترین ذینفعان به شمار میآیند که البته متناسب با اقتضائات هر ربع، باید راهبرد متناسب با هر یک را اتخاذ کرد.
Identifying and analyzing tourism stakeholders and formulating effective strategies is one of the most important subjects in the success of tourism programs. The focus of this article is on identifying and analyzing the stakeholders of tourism in the Vanak region. In this regard, the Freeman model has been used to identify the stakeholders. For this purpose, a questionnaire was distributed among 20 experts in the region and after collecting and analyzing the collected data, a list of stakeholders (by types) and the salient expectations of each group were provided. Based on the cooperation-threat dual potential stakeholders were placed in the positioning matrix based on which one of the four strategies was proposed. To prioritize the stakeholders in each of the four areas, index A has been used as a weighted sum of the three criteria of power, legitimacy, and urgency. In this regard, the multi-criteria SAW method based on seven steps has been used.
_||_