طراحی مدل ارزیابی عملکرد مهارتهای حرفهای راهنمایان تور در ایران
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگری
فائزه السادات میرفخرالدینی
1
(استادیار و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران)
کلید واژه: مدلسازی معادلات ساختاری, عملکرد, رفهی راهنمای تور, سنجش(ارزیابی) عملکرد,
چکیده مقاله :
عملکرد راهنمایان تور به دلیل نقش مهمی که در تسهیل تجربیات گردشگری ایفا میکند، موضوع مهمی در مباحث گردشگری خواهد بود. در واقع راهنمایان تور نقطه تماس اولیه ی گردشگران بوده و تأثیر قابل توجهی بر تجربه کلی بازدیدکنندگان دارند، اما عملکرد آنها در ایران به مراتب کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این تحقیق طراحی مدلی مناسب برای ارزیابی عملکرد مهارت های حرفه ای راهنمایان تور است. این مطالعه با استفاده از بررسی منابع علمی و ابزار پرسشنامه، در تابستان 1401 بر روی نمونه ی 27 نفری متشکل از خبرگان صنعت، دانشگاه و راهنمایان تور در ایران به بررسی این موضوع پرداخته است. پس از نهایی شدن معیارها و شاخص ها (7 معیار و 28 شاخص)، معیارها را با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری در 3 سطح، طبقهبندی نموده و مدل تحقیق ارائه شده است. در نهایت قدرت نفوذ و وابستگی هر یک از معیارها مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که معیارهای ارتقای تواناییهای فردی و دانش تخصصی تأثیرگذارترین معیارها بوده و باید بیشتر مورد توجه قرارگیرند.
The objective of this research is to develop a suitable model for evaluating the performance of professional skills among tour guides. A combination of scientific sources and questionnaire tools was employed to investigate this issue. The study was conducted in the summer of 2022 on a sample of 27 individuals comprising industry professionals, university experts, and tour guides in Iran. After finalizing the criteria and indicators (consisting of 7 criteria and 28 indicators), a structural equation modeling approach (SEM) was used to classify the criteria into three levels and present the research model. Furthermore, the influence and dependence of each criterion were examined. The findings of the research highlight the significance of the "enhancement of individual abilities and specialized knowledge" criterion, which emerged as the most influential one deserving greater attention.
Zhang, H., & Chow, I. (2004). Application of importance-performance model in tour guides performance: Evidence from Mainland Chinese outbound visitors in Hong Kong. Tourism Management Journal, 25(1), 81–91
_||_