عوامل فردی و اجتماعی موثر بر پذیرش گردشگری ورزشهای کویری (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه مازندران)
محورهای موضوعی : مربوط به گردشگری
الهه کهدوئی
1
,
فرزام فرزان
2
,
محبوبه عابدی سماکوش
3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
کلید واژه: گردشگر, خانواده, بیابان, کویرگردی, لذت و آرامش,
چکیده مقاله :
با توجه به اینکه بخش زیادی از کشور ایران را کویر تشکیل میدهد و کویرگردی میتواند بستر مهمی برای توسعه کسب و کارهای محلی و فعالیتهای اقتصادی باشد. پژوهشگر بر آن شد که به بررسی عوامل فردی و اجتماعی موثر بر پذیرش گردشگری ورزشهای کویری در بین دانشجویان دانشگاه مازندران بپردازد. عوامل فردی شامل تناسباندام و کسب لذت و آرامش و عوامل اجتماعی شامل خانواده، همسالان و رسانههای جمعی بودند. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه مازندران بودند که 375 نفر به شیوهی تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عالم طلب (1394) بود که روایی آن با نظر خواهی از متخصصین گردشگری ورزشی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 88/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل توصیفی با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS نسخه 4 انجام شد. نتایج نشان داد که مدل با مقدار ضریب تعیین 114/0 به عنوان مدلی ضعیف برازش گردید و نتایج تحلیل مسیر نشان داد که عوامل فردی و اجتماعی بر پذیرش گردشگری ورزشهای کویری در بین دانشجویان دانشگاه مازندران تاثیری ندارند. پیشنهاد میشود تبلیغات رسانهای مناسب به منظور شناساندن ورزشهای کویری انجام شود. همچنین با افزایش ایمنی و امنیت لازم در محیطهای ورزش کویری، برگزاری تورهایی با امکانات رفاهی مناسب و مقرون بهصرفه، نسبت به افزایش جذب گردشگران ورزشهای کویری اقدام شود.
Given that a significant portion of Iran comprises desert landscapes, desertification presents an opportunity for local businesses and economic activities to thrive. Consequently, this research aims to investigate the individual and social factors influencing the adoption of desert sports tourism among students at Mazandaran University. The research employed the Alam Talab questionnaire (2014) as its primary tool, the validity of which was established through the input of sports tourism experts, and its reliability was confirmed with a Cronbach’s alpha of 0.88. Statistical analysis was conducted using the SPSS version 26 and PLS version 4. The results indicated that the model, with a coefficient of determination (R-squared) value of 0.114, fits as a weak model, suggesting that individual and social factors do not significantly influence the adoption of desert sports tourism among Mazandaran University students. To enhance the appeal of desert sports tourism, it is recommended to engage in effective media advertising, improve safety and security measures, offer tours with suitable and affordable amenities, and enhance the overall attractiveness of desert sports tourism to potential participants.
_||_