طراحی مدل سرمایه اجتماعی و ارزیابی آن در حوزه بازاریابی بانکهای ملی و ملت
الموضوعات :فرشید نمامیان 1 , علی میر 2 , فخرالدین معروفی 3 , علیرضا مرادی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
4 - استادیار گروه اقتصاد، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, بازاریابی, پدیدارشناسی, بانک ملت, بانک ملی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و آزمون مدلی برای توسعه سرمایه اجتماعی در بخش بازاریابی بانکهای ملی و ملت با یک روش کیفی انجام شد. پژوهش از جهت هدف به صورت کاربردی و از نظر روش به صورت تحلیلی و اکتشافی و از نوع کیفی پدیدارشناسی است. شناسایی ابعاد و شاخصهای سرمایه اجتماعی با روش پدیدارشناسی از طریق مصاحبه نیمهساختارمند به صورت ثبت تجارب زیسته 12 نفر از مدیران بخشهای بازاریابی و تبلیغات بانکهای ملی و ملت با استفاده از نمونهگیری تا رسیدن به کفایت نظری به دست آمد. آزمون معناداری مدل نیز با روش معادلات ساختاری انجام گرفت. مدل نهایی شامل سه بعد (ساختاری- اداری، شناختی- آموزشی، رفتاری- ارتباطی) و 10 مقوله اصلی با عناوینی از قبیل استقرار بانکداری اجتماعی، توانمندسازی کارکنان بانک، ساختارسازی مناسب، بینش و شناخت لازم، تعامل و شبکهسازی، پیشگامی، حمایت نهادی، روابط درون سازمانی، مشارکت اجتماعی، روابط اجتماعی) و مشتمل بر 36 مقوله فرعی (شاخص) بود.
آبلو، لاچین و طالبزاده نوبریان، محسن (1400). رابطه مدیریت دانش و سرمایه اجتماعی با نقش میانجی برنامهریزی درسی. فصلنامه علمی منابع و سرمایه انسانی، دوره اول، شماره 1، پیاپی2، ص 261- 237.
اعتصامی، منصور و فاضلی کبریا، حامد (1393). تدوین الگوی پیشنهادی مؤلفههای مدیریتی سرمایه اجتماعی با نگاهی به مفاهیم نهجالبلاغه. مجله علمی پژوهشی سیاستگذاری اقتصادی، دوره ششم، شماره 12، ص 45- 25.
اکبری، محمدعلی (1393). رویکردی تاریخی بر شکلگیری و تحول نظریه سرمایه اجتماعی. جامعهشناسی تاریخی، دوره هفتم، شماره 1، ص 86- 59.
الوانی، سیدمهدی و رحمانی، محمود و محمدنژاد عالیزمینی، ابوالقاسم (1391). طراحی الگوی بهبود سرمایه اجتماعی شهروندان در عصر جهانی شدن. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، دوره سوم، شماره 6، ص 30-1.
امینی، علیرضا و دولتشاه، پیمان و فتاحی، حمیدرضا (1396). سرمایه اجتماعی، بازاریابی کارآفرینانه و نقش میانجی تسهیم دانش. فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره چهارم، شماره 4، ص 569- 547.
باورصاد، بلقیس و رحیمی، فرج اله و سلیمیفرد، عادله و قلمبر، محمدحسین (1396). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد بانکهای مهر اقتصاد استان خوزستان از دیدگاه کارکنان. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه اجتماعی، دوره یازدهم، شماره 3، ص 242- 211.
بوردیو، پیر (1393). نظریه کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی. ترجمه مرتضی مردیها، چاپ پنجم، تهران: انتشارات نقش و نگار.
پاکنهاد، فاطمه و تقیپوریان، محمدجواد و فرخسرشت، بهزاد و سلیمیان، معصومعلی (1400). مفهومپردازی مؤلفههای سرمایه اجتماعی مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی. فصلنامه علوم اجتماعی، دوره پانزدهم، شماره 2، پیاپی 53، ص 20 -1.
جندقی، غلامرضا و قریشی، سیدمهدی و احدیشعار، سیدمجید (1396). بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی و رابطه آن با بازاریابی اخلاقی (مورد مطالعه: شعب بانک سپه استان قم). فصلنامه مدیریت دوره چهارم، شماره 3، ص 332- 309.
حقی، علی (1381). مرور مراحل سهگانه پدیدارشناسی هوسرل. فصلنامه فلسفه دانشگاه تهران، شماره 4 و5، ص 212- 197.
دلاور، علی (1383). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. چاپ شانزدهم، تهران: نشر ویرایش.
زارع، مرضیه و پارسانیا، حمید (1398). بازتعریف سرمایه اجتماعی در میدان مجازی. فصلنامه اسلام و مطالعات اجتماعی، دوره هفتم، شماره 2، پیاپی 26، ص 125- 114.
سرسنگی، هاجر و مدرسی، آسیهالسادات و حاجیمردادی، فاطمه (1400). نقش سرمایه اجتماعی در توسعه جامعه. نهمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، https://civilica.com/doc/1375820
طالقانی، غلامرضا و نرگسیان، عباس و گودرزی، مصطفی(1390). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر مسئولیت اجتماعی سازمانها: مطالعهی موردی اداره کل مالیات منطقه غرب تهران. دوماهنامه علمی پژوهشی دانشور رفتار، دوره هیجدهم، شماره 1، ص 242- 229.
عربی، علی و دالوند، فرانک (1400). سمنها، سرمایه اجتماعی و مدارا (مورد مطالعه: سمنهای فعال جوانان سطح شهر شیراز 1398-1397). فصلنامه علمی مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 53، ص 47- 33.
غفوری، محمد و جعفری، روحالله (1385). سرمایه اجتماعی، جامعه مدنی و دموکراسی، رابطه متقابل یا یک سویه. پژوهشنامه علوم سیاسی، دوره اول، شماره 4، ص 228- 210.
غلامی، پریسا و بلندهمتان، کیوان (1399). پژوهش کیفی سرمایه اجتماعی میان اعضای هیأت علمی با راهبرد همنویسندگی. فصلنامه علوم اجتماعی، دوره هفدهم، شماره 1، پیاپی 35، ص 325- 291.
کهون، لارنس (1388)، از مدرنیسم تا پستمدرنیسم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
محمدی، سیدموسی و غلامی جمکرانی، رضا و فلاح شمس، میرفیض و افلاطونی، عباس (1398). سرمایه اجتماعی مدیران و عملکرد مالی بانکها. دوفصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری، دوره چهارم، شماره 7، ص 401- 381.
مصطفیزاده، معصومه و صادقی، محمدرضا (1393). طراحی مدل سرمایه اجتماعی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره اول، شماره 2، ص 182- 161.
موسوی، سیدسیامک و محمدی، حجت (1397). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر قابلیتهای بازاریابی شرکتهای بیمه ایران استان آذربایجان غربی، چهارمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری ایران، تهران، https://civilica.com/doc/849563.
یاراحمدی، فتانه و وحیدیفر، صفورا (1400). بررسی تأثیرگذاری ویژگیهای شبکههای اجتماعی بر وفاداری مشتریان و تبلیغات دهان به دهان با رویکرد سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: اینستاگرام شرکت خدمات گردشگری علیبابا). نشریه علمی مدیریت برند، دوره هشتم، شماره 1، ص 188-149.
Bullen, P. and Onyx, J. (2005). Measuring social capital in five communities in NSW. 2nd ed. Australia: Management Alternatives, P: 13-24.
Bourdieu, P. (1996). Raisons pratiques: sur la theorie de l'action. Seuil: Points essais edition.
Cahoone, L. (2003). From modernism to post modernism: an antholohy. Massachusetts: Blackwell Publishing Ltd.
Chronopoulos, D. K., Sobiech, A. L. and Wilson, J. S. (2021). Social capital and the business models of financial cooperatives: Evidence from Japanese Shinkin banks. Financial accountability and management, V 37, N 4, P: 460- 480.
Coleman, J. S. (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge: Harvard University Press. Farr, James (2006). Social Capital: A Conceptual History. Political Theory. V 32, N 1, P: 6-33.
Haniffa, R., Hudaib, M. and Nawaz, T. (2022). The Value of Social Capital for the Success of SPAC IPOs. International Journal of Financial Studies, V 10, N 31, P: 1- 15.
Nayebyazdi, A. (2019). Social capital and banking system profitability: A survey of European Union countries. European Journal of Government and Economics (EJGE), V 8, N 1, P: 48-62.
Patel, M. (2002). Phenomenology, history, its methodological assumptions and application. Johannesburg: Rand Affrikaans University.
Poortinga, W. (2006). Social relations or social capital? Individual and community health effects of bonding social capital, social science and medicine, N 63, P: 255- 270.
Putnam, R. and Goss, K. (2002). "Introduction" In Democracies in Flux: The Evaluation of Social Capital in Contemporary Socially. New York: Oxford University Press.
Streubert, H. and Carpenter, D. R. (1999). Qualitative Research in Nursing: Advancing the Humanistic Imperative. Philadelphia: Lippincott, P: 152-154.
Vu, C. N., Lai, C. and Mai, Ph. (2021). Social Capital of Bank Leaders and Activities of Commercial Banks. International Journal of Financial Research, V 12, N 2, P: 115- 123.
_||_