بررسی فراترکیب نقش نوآوری بر مزیت رقابتی شرکتهای دانشبنیان
الموضوعات :مینا سرشار 1 , مجید فتاحی 2 , نیلوفر ایمان خان 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.
الکلمات المفتاحية: برنامه, استراتژی فروش, نوآوری, مزیت رقابتی, شرکت دانشبنیان,
ملخص المقالة :
یکی از الزامات توسعه شرکتهای دانشبنیان توجه به مقوله ارزیابی عملکرد آنهاست. با توجه به ظهور شرکتها، و سازمانهایی که شالوده اصلی آنها مبتنی بر دانش و استفاده از ایدهها، خلاقیت، و نوآوریهاست،لزوم بکارگیری صحیح دانش در سازمان روز به روز بیشتر جلوهگر میگردد.شرکتهای دانشبنیان برای بهرهبرداری از فرصتهای بازار و خلق محصولات جدید، علاوه بر جهتگیری کارآفرینی، نیازمند بهکارگیری راهبردهای بازاریابی و استراتژی فروش مؤثر هستند.با توجه به تغییرات گسترده و پویایی مستمر محیط کسبوکار و نیز اهمیت تابآوری کسبوکارهای نوپا، بهخصوص شرکتهای دانش بنیان، یکی از راهبردهای مؤثر دراین زمینه برای کسب مزیت رقابتی پایدار، عملکرد نوآوری میباشد.هدف پژوهش حاضر، بررس نقش نوآوری بر مزیت رقابتی شرکتهای دانشبنیان است. این یک مقاله مروری است که با پژوهشی مبتنی بر مشاهده و مستندسازی تجربی کامل شده است. ابتدا براساس مطالعات کتابخانهای و جستجوهای اینترنتی در پایگاههای دادهای معتبر همچون Scopus, Web of Science, Science Direct, Google Scholar و جستجوی پیشرفته در گوگل مطالعه صورت گرفته است. در این بررسی تعداد100 متن داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت که تعداد 45 مقاله در زمینه مزیت رقابتی و نوآوری در شرکت دانشبنیان بود و در نهایت 15 مقاله مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان میدهند که قابلیتهای نوآوری، مزیت رقابتی، بازاریابی میتوانند به طور قابل توجهی عملکرد نوآوری را بهبود بخشند.همچنین قابلیتهای تخصیص منابع و تحقیق و توسعه نیز به طور قابل توجهی میتوانند به بهبود معرفی محصول جدید منجر شوند.درنتیجه، خلق مزیت رقابتی شرکتهای دانشبنیان در گرو نوآوری و فراهم کردن بستر برنامه استراتژی فروش برای مدیران است.