زمینه و هدف: برند مقلد محصولی است که به پیروی از برند اصلی یا پیشرو و با الگوگرفتن از ویژگی های ممتاز ظاهری یا کارکردی که به موجب آن برند ابتدایی به برند پیشرو تبدیل شده، به مشتریان معرفی می شود.. لذا، هدف از این تحقیق، ارائه ارائه الگوی برند مقلد در رفتار خرید برندهای أکثر
زمینه و هدف: برند مقلد محصولی است که به پیروی از برند اصلی یا پیشرو و با الگوگرفتن از ویژگی های ممتاز ظاهری یا کارکردی که به موجب آن برند ابتدایی به برند پیشرو تبدیل شده، به مشتریان معرفی می شود.. لذا، هدف از این تحقیق، ارائه ارائه الگوی برند مقلد در رفتار خرید برندهای لوکس در کسب و کارهای اینترنتی با استفاده از نظریه داده بنیاد می باشد.
روش: ماهیت پژوهش حاضر اکتشافی و از داده های کیفی در آن استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان و اساتید دکترای مدیریت بازاریابی در دانشگاه های استان مازندران می باشند. محقق در این زمینه از روش گلوله برفی برای رسیدن به اشباع نظری استفاده نمود که پس از مصاحبه با 13 نفر از نخبگان و صاحب نظران به اشباع نظری دست یافت. داده های کیفی با بکارگیری مصاحبه های ساختاریافته گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها با روش کیفی تئوری داده بنیاد، انجام شده است.
یافته ها: عوامل علی تاثیرگذار بر الگوی برند مقلد در رفتار خرید برندهای لوکس شامل توسعه برند، ضعف منابع و امکانات، تهدیدات موجود و فرصت های موجود می باشد. و عوامل زمینه ای تاثیرگذار شامل اولویت برند، گرایش به تقلید محتوایی، گرایش به تقلید ظاهری، عوامل گرایش به برند مقلد، الگوهای ذهنی، ارزیابی و نگرش مشتریان می باشد. همچنین، عوامل مداخله گر، شامل عوامل محیطی، عوامل حقوقی و عوامل بنگاهی می باشد. راهبردهای اصلی شامل، تدوین پیوست حقوقی، تدوین پیوست اخلاقی، راهبردهای تصمیم خرید، راهبردهای گرافیکی، خلق شخصیت برند، راهبردهای دانشی، راهبردهای تقلید، راهبردهای نوآورانه، راهبردهای بازاریابانه، راهبردهای تبلیغی می باشند. و در نهایت پیامدها که نتیجه نهایی عوامل علی، راهبردها، عوامل زمینه ای و شرایط مداخله گر است، شامل تعهد به فروشگاه، تبلیغات شفاهی، تکرار خرید، وفاداری رفتاری، وفاداری نگرشی، سودآوری و افزایش سهم بازار می باشد.
نتیجه: این پژوهش برای دستیابی به الگوی برند مقلد در رفتار خرید برندهای لوکس در کسب و کارهای اینترنتی با استفاده از نظریه داده بنیاد آغاز شد و با استفاده از روش کیفی سیر تکوینی خود را کامل و به الگویی دست یافته است. در انتها نیز پیشنهادهایی که برگرفته از تجربیات محقق است بیان شده است.
تفاصيل المقالة
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر چابکسازی زنجیره تأمین بر ارزش برند در شرکت ایران خودرو دیزل بوده است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش به صورت توصیفی – همبستگی بود. و از لحاظ زمانی در زمره پژوهشهای مقطعی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارشناسان شرکت ایرا أکثر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر چابکسازی زنجیره تأمین بر ارزش برند در شرکت ایران خودرو دیزل بوده است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش به صورت توصیفی – همبستگی بود. و از لحاظ زمانی در زمره پژوهشهای مقطعی میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارشناسان شرکت ایران خودرو دیزل مشتمل بر 800 نفر بود. با استناد به جدول مورگان، نمونهای به حجم 260 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه چابکسازی زنجیره تأمین و پرسشنامه ارزش برند بود. روایی محتوایی پرسشنامهها با استناد به نظر متخصصان و اساتید دانشگاهی بررسی و تأیید شد. همچنین جهت بررسی پایایی پرسشنامهها به ضریب آلفای کرونباخ استناد شد که مقدار آلفا برای پرسشنامه چابکسازی زنجیره تأمین، 911/0 و برای پرسشنامه ارزش برند، 855/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمون مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که چابکسازی زنجیره تامین و ابعاد آن، قابلیت پیشبینی ارزش برند شرکت ایران خودرو دیزل را دارند. و همچنین اینکه چابکسازی زنجیره تأمین بر وفاداری به برند، آگاهی از برند، تداعی برند، تمایل به گسترش برند و کیفیت برند تأثیرگذار میباشند
تفاصيل المقالة
شرایط رقابت، مدیریت زنجیره تامین را به عنوان یک عامل استراتژیک در موفقیت سازمان ها مطرح می کند. کارکرد فن آوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین با سه رویکرد ادغام، حمایت شرکا و مهارت مدیران، مدنظر می باشد. هدف تحقیق، بررسی تاثیر مدیریت زنجیره تامین مبتنی بر فن آوری اطلاعا أکثر
شرایط رقابت، مدیریت زنجیره تامین را به عنوان یک عامل استراتژیک در موفقیت سازمان ها مطرح می کند. کارکرد فن آوری اطلاعات در مدیریت زنجیره تامین با سه رویکرد ادغام، حمایت شرکا و مهارت مدیران، مدنظر می باشد. هدف تحقیق، بررسی تاثیر مدیریت زنجیره تامین مبتنی بر فن آوری اطلاعات بر عملکرد زنجیره تامین و موقعیت رقابتی ایران خودرو دیزل می باشد. تحقیق از حیث روش توصیفی - پیمایشی می باشد. جامعه آماری تحقیق، کارکنان شرکت ایران خودرو دیزل می باشد. روش نمونه گیری در دسترس و حجم نمونه آماری 368 نفر می باشد. ابزار اندازه گیری متغیرهای تحقیق، پرسشنامه است که دارای روایی و اعتبار تایید شده می باشد. به منظور تحلیل استنباطی داده ها از تحلیل عاملی تاییدی و برای آزمون فرضیه ها به طور اخص از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد ادغام رو به عقب مبتنی بر فناوری، مهارتهای مدیریتی و حمایت شرکاء بر عملکرد زنجیره تأمین تاثیر مثبت دارد؛ همچنین عملکرد زنجیره تامین بر موقعیت رقابتی شرکت تاثیر مثبت دارد.
تفاصيل المقالة
هدف اصلی پژوهش، شناسایی پیشایندها و پسایندهای نظام مدیریت استراتژیک منابع انسانی سبز است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، از روش پژوهش کیفی داده بنیاد برای توسعه مدل تحقیق مذکور بهره گرفته شده است. مشارکت کنندگان پژوهش را 14 نفر از خبرگان دانشگاهی از اساتید دانشگاههای أکثر
هدف اصلی پژوهش، شناسایی پیشایندها و پسایندهای نظام مدیریت استراتژیک منابع انسانی سبز است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، از روش پژوهش کیفی داده بنیاد برای توسعه مدل تحقیق مذکور بهره گرفته شده است. مشارکت کنندگان پژوهش را 14 نفر از خبرگان دانشگاهی از اساتید دانشگاههای برتر و مدیران شرکتهای آب و فاضلاب تشکیل میدهند که بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر منجر به شناسایی بر 12 مقوله اصلی و 41 مقوله فرعی با استفاده از رویکرد دادهبنیاد مشخص گردید و به منظور طراحی مدل استخدام سبز، عوامل شخصیتی، طراحی فرآیندهای سبز، شرایط فناوری، پیاده سازی نظام مدیریت پسماند، فرهنگ سازمانی سبز، سرمایه فکری سبز، ارتباطات سبز به عنوان پسایندها و مدیریت مصرف انرژی سبز، مدیریت ایمنی و سلامت سبز، عوامل اقتصادی و بهبود عملکرد سبز به عنوان پیامدها نظام مدیریت استراتژیک منابع انسانی سبز شناسایی شد.
تفاصيل المقالة
اکثر مدیران فروش بیش از حد بر روی محصول و روشهای مختلف بازاریابی تمرکز میکنند و به استراتژی فروش توجه کافی ندارند.هدف از این مطالعه شناسایی اهمیت برنامهریزی استراتژیک بر فروش محصولات ارگانیک در شرکتهای دانش بنیان بود.روش تحقیق آمیخته، اکتشافی است.در بخش کیفی از نمون أکثر
اکثر مدیران فروش بیش از حد بر روی محصول و روشهای مختلف بازاریابی تمرکز میکنند و به استراتژی فروش توجه کافی ندارند.هدف از این مطالعه شناسایی اهمیت برنامهریزی استراتژیک بر فروش محصولات ارگانیک در شرکتهای دانش بنیان بود.روش تحقیق آمیخته، اکتشافی است.در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند استفاده شد.در مجموع 20 نفر از کارشناسان و اساتید دانشگاه مورد مصاحبه قرار گرفتند.در بخش کمی، جامعه آماری شامل 30 شرکت دانشبنیان بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده براساس فرمول حجم نمونه کوکران، 300 شرکت بودند.افراد انتخاب شده و پرسشنامه برای آزمایش مدل در اختیار مدیران و کارکنان قرار گرفت.ابزار تحقیق در بخش کیفی مصاحبه با خبرگان و در بخش کمی پرسشنامه بود.در بخش کیفی از روایی از معیارهای تاییدپذیری،پایایی،انتقال پذیری،اعتبار و در بخش کمی از روایی محتوایی و روایی سازه استفاده شد.پایایی در بخش کیفی با دو روش بازآزمایی و توافق درون موضوعی بین کدگذاران و در بخش کمی با ضریب آلفای کرونباخ تأییدشد.مدل کیفی تدوین شده در قالب پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفت.در بخش کمی،مدل با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرار گرفت و برازش مدل تجربی تعیین شد.به طور کلی نتایج مدل ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی از اعتبار کافی برخوردار است که با استفاده از نرم افزار Amoss برای تحلیل مدل معادلات ساختاری و برازش مدلهای اندازهگیری ساختاری و مدل کلی مورد تایید قرار گرفت.در نهایت رویکرد کلی برنامهریزی استراتژیک در فروش نشاندهنده آن است که برای فروش محصولات در شرکتهای دانشبنیان به تعامل میان اعضا برای تدوین استراتژی شرکت به شدت نیازمندمیباشند.
تفاصيل المقالة
چکیده هدف این مقاله بررسی تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر عملکرد بنگاه های نوظهور می باشد. کسب و کار الکترونیکی در رابطه با فعالیت های طراحی، تولید، بازاریابی، توزیع، هماهنگی با تامینکنندگان و خدمات پس از فروش مورد بررسی قرار می گیرد. نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق علت و أکثر
چکیده هدف این مقاله بررسی تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر عملکرد بنگاه های نوظهور می باشد. کسب و کار الکترونیکی در رابطه با فعالیت های طراحی، تولید، بازاریابی، توزیع، هماهنگی با تامینکنندگان و خدمات پس از فروش مورد بررسی قرار می گیرد. نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق علت و معلولی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در بنگاه های نوظهور ثبت شده در وب سایت استارت آپ شو می باشد که 140 کسب و کار از۲۰۰ شرکت را پوشش می دهد. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای، میدانی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است که از روایی و اعتبار تایید شده برخوردار است. نتایج نشان می دهد کسب و کار الکترونیکی از سه مجرای تغییر فرایندهای تولید و توزیع(طراحی، بازاریابی، توزیع، هماهنگی با تامینکنندگان و خدمات پس از فروش) کاهش هزینههای عملیاتی و افزایشها بازدهی داراییها بر عملکرد بنگاهها موثر بوده است. دولت با تدوین قوانین حمایتگرایانه، دانشگاهها با آموزش اصولی و ایجاد فضای تفکر کارآفرینی و بخش خصوصی با سرمایهگذاری خطرپذیر مثلت طلایی رشد کارآفرینی در کشور خواهند بود.
تفاصيل المقالة
مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی
,
العدد4,السنة
2
,
پاییز
1402
امروزه شرکتهای فناوریمحور یکی از منابع اصلی خلق ثروت و رقابتپذیری به حساب میآیند، با توجه به این موضوع که توانایی ارائه محصولات فناورانه و نوآورانه عامل موفقیت شرکتها در محیط به شدت پویا میباشد، صاحبنظران دانش بازاریابی در کسبوکارهای دانش بنیان را به عنوان مبنا و أکثر
امروزه شرکتهای فناوریمحور یکی از منابع اصلی خلق ثروت و رقابتپذیری به حساب میآیند، با توجه به این موضوع که توانایی ارائه محصولات فناورانه و نوآورانه عامل موفقیت شرکتها در محیط به شدت پویا میباشد، صاحبنظران دانش بازاریابی در کسبوکارهای دانش بنیان را به عنوان مبنا و اساس مزیت رقابتی پایدار مطرح کردهاند. از این رو، هدف اصلی این مقاله تاثیر برنامهریزی و استراتژی فروش بر عملکرد شرکتهای دانش بنیان است. این مطالعه یک مقاله مروری است که با استفاده از کلیدواژههای Planning, sales strategy, performance of knowledge-based company به مرور متون قابل دسترسی پرداخته است. در جستجو عمدتاً از NoorMags,SID,Google Scholar استفاده شده است. برای جمعآوری اطلاعات زمینه از جستجوی آزاد در موتور جستجوی Google بهره گرفته شده است. یک برنامه استراتژی فروش قوی میتواند پایههای تاسیس یک سازمان فروش منسجم و موفق ایجاد کند. این پژوهش نشان داد که استراتژی فروش و برنامه ریزی رابطه مستقیمی در عملکرد شرکت دانش بنیان دارد. پیشنهاد می گردد، مدیران شرکت، با استراتژی فروش برنامهای برای دستیابی به هدف فروش و فعالیتهای فروش را گسترش دهند. همچنین استراتژی فروش پیروزی کسبوکار در رقابت، حفظ و افزایش مشتریان را برای آن کسبوکار افزایش می دهد.
تفاصيل المقالة
مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی
,
العدد8,السنة
3
,
بهار
1403
یکی از الزامات توسعه شرکتهای دانشبنیان توجه به مقوله ارزیابی عملکرد آنهاست. با توجه به ظهور شرکتها، و سازمانهایی که شالوده اصلی آنها مبتنی بر دانش و استفاده از ایدهها، خلاقیت، و نوآوریهاست،لزوم بکارگیری صحیح دانش در سازمان روز به روز بیشتر جلوهگر میگردد.شرکته أکثر
یکی از الزامات توسعه شرکتهای دانشبنیان توجه به مقوله ارزیابی عملکرد آنهاست. با توجه به ظهور شرکتها، و سازمانهایی که شالوده اصلی آنها مبتنی بر دانش و استفاده از ایدهها، خلاقیت، و نوآوریهاست،لزوم بکارگیری صحیح دانش در سازمان روز به روز بیشتر جلوهگر میگردد.شرکتهای دانشبنیان برای بهرهبرداری از فرصتهای بازار و خلق محصولات جدید، علاوه بر جهتگیری کارآفرینی، نیازمند بهکارگیری راهبردهای بازاریابی و استراتژی فروش مؤثر هستند.با توجه به تغییرات گسترده و پویایی مستمر محیط کسبوکار و نیز اهمیت تابآوری کسبوکارهای نوپا، بهخصوص شرکتهای دانش بنیان، یکی از راهبردهای مؤثر دراین زمینه برای کسب مزیت رقابتی پایدار، عملکرد نوآوری میباشد.هدف پژوهش حاضر، بررس نقش نوآوری بر مزیت رقابتی شرکتهای دانشبنیان است. این یک مقاله مروری است که با پژوهشی مبتنی بر مشاهده و مستندسازی تجربی کامل شده است. ابتدا براساس مطالعات کتابخانهای و جستجوهای اینترنتی در پایگاههای دادهای معتبر همچون Scopus, Web of Science, Science Direct, Google Scholar و جستجوی پیشرفته در گوگل مطالعه صورت گرفته است. در این بررسی تعداد100 متن داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت که تعداد 45 مقاله در زمینه مزیت رقابتی و نوآوری در شرکت دانشبنیان بود و در نهایت 15 مقاله مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان میدهند که قابلیتهای نوآوری، مزیت رقابتی، بازاریابی میتوانند به طور قابل توجهی عملکرد نوآوری را بهبود بخشند.همچنین قابلیتهای تخصیص منابع و تحقیق و توسعه نیز به طور قابل توجهی میتوانند به بهبود معرفی محصول جدید منجر شوند.درنتیجه، خلق مزیت رقابتی شرکتهای دانشبنیان در گرو نوآوری و فراهم کردن بستر برنامه استراتژی فروش برای مدیران است.
تفاصيل المقالة
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
العدد2,السنة
13
,
تابستان
1400
بازاریابی حسی یکی از روشهای نوین بازاریابی است که موجب جذب مشتریان بازار هدف از طریق ایجاد یک تجربه متمایز و تاثیرگذاری بر ادراک و رفتار تصمیم خریدار میشود. لذا، هدف این پژوهش بررسی نقش بازاریابی حسی بر بهبود تجربه مشتری و قصد خرید از فروشگاه در فروشگاههای زنجیرهای أکثر
بازاریابی حسی یکی از روشهای نوین بازاریابی است که موجب جذب مشتریان بازار هدف از طریق ایجاد یک تجربه متمایز و تاثیرگذاری بر ادراک و رفتار تصمیم خریدار میشود. لذا، هدف این پژوهش بررسی نقش بازاریابی حسی بر بهبود تجربه مشتری و قصد خرید از فروشگاه در فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش شهر ساری میباشد. بدین منظور پرسشنامه پژوهش بین 384 نفر نمونه از جامعه آماری که کلیه مشتریان فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش در شهر ساری میباشد، توزیع شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جهت پاسخ به فرضیات تحقیق با نرم افزار LISREL از روش بررسی معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج نشان داد که بازاریابی حسی بر بهبود تجربه مشتری و قصد خرید از فروشگاه تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین کلیه ابعاد بازاریابی حسی بر بهبود تحربه مشتری و قصد خرید از فروشگاه تاثیر مثبت و معناداری دارد.نتایج نشان داد که بازاریابی حسی بر بهبود تجربه مشتری و قصد خرید از فروشگاه تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین کلیه ابعاد بازاریابی حسی بر بهبود تحربه مشتری و قصد خرید از فروشگاه تاثیر مثبت و معناداری دارد.
تفاصيل المقالة
یکپارچهسازی مدیریت دانش مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری را شاید بتوان یکی از مهمترین زمینههای کسب مزیت رقابتی در هزارهی سوم تلقی نمود، که فرصتی برای استفاده از نیروی انسانی دانشمحور و مشتریمحور، با حداکثر اثربخشی در کسبوکار و ارزشآ أکثر
یکپارچهسازی مدیریت دانش مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری را شاید بتوان یکی از مهمترین زمینههای کسب مزیت رقابتی در هزارهی سوم تلقی نمود، که فرصتی برای استفاده از نیروی انسانی دانشمحور و مشتریمحور، با حداکثر اثربخشی در کسبوکار و ارزشآفرینی برای مشتری را فراهم مینماید. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعهی آماری به تعداد 1235 نفر بوده که نمونهی آماری 293 نفری از آنها حسب جدول تعیین حجم نمونهی مورگان استخراج شده است. روش نمونهگیری، نمونه گیری در دسترس است و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری از طریق نرمافزار اسمارت پی ال اس برازش مدل و تحلیلها صورت گرفته است. نتایج نشان داد که شرایط علّی (واکنش بانک به محیط خارجی، پیاده سازی استانداردهای بین المللی و مسئولیت اجتماعی بانک)، شرایط زمینه ای (تغییر رویکرد مدیریت ارشد بانک و آزادسازی و مقرراتزدایی از سوی دولت) و شرایط مداخلهگر (فرهنگ توانمندسازی بانک و رقابت پویا) بر یکپارچهسازی مدیریت دانش مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری تأثیر مثبت و معنادار دارند. از میان راهبردهای ارائه شده بازاریابی یکپارچه، توسعه ی فناوری و خدمات نوین بانکداری و اتحاد استراتژیک بر یکپارچهسازی تأثیر مثبت و معنادار دارند ولی مدل دلتا تأثیر معناداری ندارد. یکپارچه سازی مدیریت دانش مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری بر کسب مزیت رقابتی برای بانک، افزایش رضایتمندی مشتریان و تقویت خدمات بانکی در جامعه تأثیر مثبت و معنادار دارد
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications