واکاوی تقلب در بین دانشآموزان و دانشجویان در امتحانات مجازی پاندمی کووید 19
الموضوعات :مهدی شمالی احمدآبادی 1 , عاطفه برخورداری احمدآبادی 2
1 - دکتری روانشناسی، سازمان آموزش و پرورش، اردکان، یزد، ایران
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد میبد، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: تقلب, نگرش به تقلب, پاندمی کووید-19, امتحانات مجازی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف واکاوی تقلب در بین دانشآموزان و دانشجویان در امتحانات مجازی انجام شد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، توصیفی گذشتهنگر و به لحاظ روش از نوع مطالعات زمینهیابی و پسرویدادی است. جامعه پژوهش، دانشآموزان دوره متوسطه (با تعداد 1370 نفر) و دانشجویان دوره کارشناسی شهر اردکان (با تعداد 1130 نفر) بود که به روش نمونهگیری دواطلبانه ۲۲۰ دانشآموز دوره متوسطه و ۲۳۶ دانشجوی دوره کارشناسی در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای نگرش به تقلب (روایی صوری مناسب و ضریب پایایی 89/0) و شیوههای تقلب در امتحان (روایی صوری مناسب و ضریب پایایی 78/0) و برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آزمونt گروههای مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد کووید-19میزان و نگرش دانشآموزان و دانشجویان به تقلب در امتحانات را افزایش داده است. همچنین میانگین نمرات دانشجویان در میزان و نگرش به تقلب به طور معنیداری از دانشآموزان بیشتر بود (۰۰۱/۰>P). با توجه به افزایش تقلب در امتحانات مجازی در پاندمی کووید-۱۹ ضرورت دارد از روشهای کارآمد ارزشیابی در امتحانات مجازی مدارس و دانشگاهها استفاده شود.
Al Yakin, A., Obaid, A. J., Muthmainnah, R. S. A., Mahdawi, H. A. K., & Al-Barzinji, S. M. (2022). Bringing Technology into The Classroom Amid Covid 19, Challenge and opportunity. Journal of Positive School Psychology, 6(2), 1043-1052.
Azizi, Z., hosein nejad, H. (2021). Opportunities and Threats of Virtual Learning in the Corona Pandemic Era: A Phenomenological Study. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 12(46), 153-173.(in Persian).
Bahrami, M., Hassanzade, M., Zandi, Z., Erami, E., & Kheyzaran, M. (2015). Student’s attitude about cheating and its confronting strategies. Education Strategies in Medical Sciences, 8(2), 99-104. (in Persian).
Balderas, A., & Caballero-Hernández, J. A. (2020). Analysis of learning records to detect student cheating on online exams: Case study during COVID-19 pandemic. In Eighth international conference on technological ecosystems for enhancing multiculturality (pp. 752-757).
Bilen, E., & Matros, A. (2021). Online cheating amid COVID-19. Journal of Economic Behavior & Organization, 182,196-.211. Cizek, G. J. (2004). Cheating in academics. Encyclopedia of applied psychology, 1, 307.
Comas-Forgas, R., Lancaster, T., Calvo-Sastre, A., & Sureda-Negre, J. (2021). Exam cheating and academic integrity breaches during the COVID-19 pandemic: An analysis of internet search activity in Spain.
Heliyon, 7(10), e08233. Du, J., Song, Y., An, M., An, M., Bogart, C., & Sakr, M. (2022). Cheating Detection in Online Assessments via Timeline Analysis. In Proceedings of the 53rd ACM Technical Symposium on Computer Science Education V. 1 (pp. 98-104).
Fawaz, M., & Samaha, A. (2021). E‐learning: Depression, anxiety, and stress symptomatology among Lebanese university students during COVID‐19 quarantine. In Nursing forum (Vol. 56, No. 1, pp. 52-57).
Feli, S., Safar, P. S., & Rasouliazar, S. (2014). Effective Factors On Students’cheatingbehaviors On Exams: A Case Study Of Gorgan Islamic Azad University.
Hill, G., Mason, J., & Dunn, A. (2021). Contract cheating: an increasing challenge for global academic community arising from COVID-19. Research and practice in technology enhanced learning, 16(1), 1-20. Jadi, A. (2021). New Detection Cheating Method of Online-Exams during COVID-19 Pandemic. International Journal of Computer Science & Network Security, 21(4), 123-130. Jensen, L. A., Arnett, J. J., Feldman, S. S., & Cauffman, E. (2002). It's wrong, but everybody does it: Academic dishonesty among high school and college students. Contemporary educational psychology, 27(2), 209-228. Masud, M. M., Hayawi, K., Mathew, S. S., Michael, T., & El Barachi, M. (2022, February). Smart Online Exam Proctoring Assist for Cheating Detection. In International Conference on Advanced Data Mining and Applications (pp. 118-132). Springer, Cham. Murdock, T. B., & Anderman, E. M. (2006). Motivational perspectives on student cheating: Toward an integrated model of academic dishonesty. Educational psychologist, 41(3), 129-145. Rostami, F., Zarafshani, K., Saadvandi, M. (2014). Analysis of Conventional Cheating Methods among Students and Apply Some Methods to Manage and Control This Syndrome: A Case of Agricultural Students at Razi University. Higher Education Letter, 7(25), 129-144. (in Persian).
Shomali ahmadabadi, M., barkhordari ahmadabadi, A. (2021). The Effectiveness of Virtual Happiness Training With a choice Theory on Hope and Anxiety Covid-19 of Female Teachers in Coronavirus Epidemic. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11(44), 47-65. (in Persian).
Tarigan, R. N., Nadlifatin, R., & Subriadi, A. P. (2021). Academic Dishonesty (Cheating) In Online Examination: A Literature Review. In 2021 International Conference on Computer Science, Information Technology, and Electrical Engineering (ICOMITEE) (pp. 148-153). IEEE.
_||_