طنز میرا و طنز مانا در دوره تیموریان
الموضوعات : پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
1 - استاد دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
الکلمات المفتاحية: طنز تیموری, طنز مانا, طنز میرا, دیوان اطعمه, دیوان البسه,
ملخص المقالة :
چهار ضلع طنزیات رایج در عصر تیموری را چهار شیوه تشکیل می دهد که سه تا از آن ها فقط جنبه تفنن و تفریح دارند. آن چهار ضلع عبارت ند از: اول شوخطبعیهای شفاهی در محفلهای ادبی، دوم گردآوری لطایف طوائف گذشته بهوسیله علی صفی و جامی، سوم طنزهای خوراکی و پوشاکی بسحاق اطعمه و محمود قاری البسه که صنعت پردازی های ادبی بسیاری از شاعران از جمله اهلی شیرازی و سیبک نیشابوری و ابن حسام خوسفی ودیگران را نیز به دلیل افراط و اغراق میتوان در ردیف آن نوع التزامها قرار داد. چهارم جعل و تحریف گسترده واقعیتهای تاریخی، ادبی، عرفانی و مذهبی و جایگزین کردن آنها با واقعیتهای اصیل در تذکرهالشعراء و روضه الشهدا و مجالس العشاق. همه این چهار شیوه از طنزپردازی از نظر ماهیت در چهار ویژگی اشتراک دارند: جنبه محفلآرایی و سرگرم کنندگی و عاری بودن از وجهه اعتراضی و مبارزه جویی؛ ناتوانی در انگیزش اندیشه و ایجاد ارتقای فکری در مخاطب؛ نداشتن نوآوری در ساحت های هنری و اهتمام به اجرای ساخت ها و شیوه های متداول و معروف؛ تمرکز همه تلاش ها بر ارتقای تصنعی ساحت های زبانی و ادبی و بی اعتنایی کامل به ماهیت و محتویات و ماندگاری آنها در ابتداییات.
_||_