ارائه الگوی کیفیت گزارشگری مالی با تاکید بر ابعاد تیپ شخصیتی و ابعاد جو سازمانی و نقش میانجی سلامت مالی
الموضوعات :
نیما اصانلو
1
,
محمد رضا پورعلی لاکلایه
2
,
محمود صمدی لرگانی
3
,
محمد علی نسیمی
4
1 - دانشجوی دکتری ،گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
2 - دانشیار، گروه حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
3 - استادیار، گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
الکلمات المفتاحية: کیفیت گزارشگری مالی, سلامت مالی, ابعاد شخصیتی مدیران, ابعاد جو سازمانی,
ملخص المقالة :
جوهره اصلی گزارشگری مالی، کیفیت آن محسوب می شود که شیفتگی وصف ناپذیری برای استفاده کنندگان در پی دارد. تحقیقات زیادی مدعی آن هستند که عوامل رفتاری از جمله ویژگی های شخصیتی، جو سازمانی و مصادیق مشابه دیگر، توان تاثیر گذاری بر کیفیت گزارشگری مالی را دارند. بنابراین کیفی سازی گزارشگری مالی یک ارزش محسوب شده و به همین منظور ارائه الگویی جامع برای کیفیت گزارشگری مالی یک نیاز جهانی به شمار می رود. هدف پژوهش ارائه الگوی کیفیت گزارشگری مالی با تاکید بر ابعاد شخصیتی مدیران و ابعاد جو سازمانی و نقش میانجی سلامت مالی می باشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران مالی و معاونین اداری مالی شرکت های بورس است که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و فرمول کوکران 202 نفر می باشند. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار Spss از تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شده و در ادامه به کمک نرم افزار Smart-Pls به بررسی سوالات پژوهش پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که ابعاد شخصیتی برونگرایی، پایداری عاطفی، توافق پذیری، اشتیاق به تجارت تازه و مسئولیت پذیری بر کیفیت گزارشگری مالی تاثیر گذار است. اما ارتباط برونگرایی با کیفیت گزارشگری مالی منفی است. همچنین رابطه ابعاد وضوح و روشنی اهداف، وضوح و روشنی نقش، توافق بر رویه ها و اثربخشی ارتباطات با کیفیت گزارشگری مالی مثبت و معنادار است. اما بعد رضایت از پاداش با کیفیت گزارشگری مالی رابطه معناداری ندارد.
_||_