تاثیر واقعیت درمانی گروهی بر اعتماد به نفس و اضطراب دانشآموزان دارای هراس اجتماعی
الموضوعات :
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد میبد، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتماد به نفس, اضطراب, دانشآموز, واقعیت درمانی,
ملخص المقالة :
هراس اجتماعی یکی از اختلالات بسیار ناتوانکنندهاست که میتواند بسیاری از جنبههای زندگی فرد را مختل سازد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر واقعیت درمانی گروهی بر اعتماد به نفس و اضطراب دانشآموزان دارای هراس اجتماعی بود. این مطالعه از نوع پژوهشهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل بود که در جامعه پژوهش دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان میبد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ انجام گرفت، جهت نمونه-گیری در پژوهش حاضر تعداد ۲۶ نفر به شیوه در دسترس انتخاب و در دو گروه ۱۳ نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای اعتماد نفس روزنبرگ و اضطراب بک پاسخ دادند. گروه آزمایش آموزش واقعیت درمانی را در ۱۲ جلسه یک ساعته و هر هفته دوبار دریافت کردند، در حالی که گروه گواه در طول این مدت آموزشی را دریافت نکردند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و نرمافزار spss26 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که واقعیت درمانی گروهی بر اعتماد به نفس و اضطراب دانشآموزان دارای هراس اجتماعی موثر بوده و آن را بهبود بخشیده است (۰۰۱/۰>P). با توجه به یافته های پژوهش، میتوان بیان نمود که واقعیت درمانی روش موثری بر افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب دانشآموزان می باشد و میتواند در مدارس مورد استفاده قرار گیرد.
_||_