تاثیر واقعیت درمانی گروهی بر اعتماد به نفس و اضطراب دانشآموزان دارای هراس اجتماعی
محورهای موضوعی : روانشناسی
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد میبد، یزد، ایران
کلید واژه: اعتماد به نفس, اضطراب, دانشآموز, واقعیت درمانی,
چکیده مقاله :
هراس اجتماعی یکی از اختلالات بسیار ناتوانکنندهاست که میتواند بسیاری از جنبههای زندگی فرد را مختل سازد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر واقعیت درمانی گروهی بر اعتماد به نفس و اضطراب دانشآموزان دارای هراس اجتماعی بود. این مطالعه از نوع پژوهشهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل بود که در جامعه پژوهش دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان میبد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ انجام گرفت، جهت نمونه-گیری در پژوهش حاضر تعداد ۲۶ نفر به شیوه در دسترس انتخاب و در دو گروه ۱۳ نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای اعتماد نفس روزنبرگ و اضطراب بک پاسخ دادند. گروه آزمایش آموزش واقعیت درمانی را در ۱۲ جلسه یک ساعته و هر هفته دوبار دریافت کردند، در حالی که گروه گواه در طول این مدت آموزشی را دریافت نکردند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و نرمافزار spss26 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که واقعیت درمانی گروهی بر اعتماد به نفس و اضطراب دانشآموزان دارای هراس اجتماعی موثر بوده و آن را بهبود بخشیده است (۰۰۱/۰>P). با توجه به یافته های پژوهش، میتوان بیان نمود که واقعیت درمانی روش موثری بر افزایش اعتماد به نفس و کاهش اضطراب دانشآموزان می باشد و میتواند در مدارس مورد استفاده قرار گیرد.
Social phobia is one of the most debilitating disorders that can disrupt many aspects of a person's life. The purpose of this research was to investigate the effect of group reality therapy on the self-confidence and anxiety of students with social phobia. This study was a semi-experimental type of research with a pre-test, post-test design and a control group, which was conducted in the research community of second year primary school students of Meibod city in the academic year of 1400-1401. In this study, 26 people were selected in the available way and were replaced in two groups of 13 people, test and control. The participants answered Rosenberg's self-confidence and Beck's anxiety questionnaires during the research stages. The experimental group received reality therapy training in 12 one-hour sessions twice a week, while the control group did not receive training during this period. For data analysis, multivariate covariance analysis and spss26 software were used. The results showed that group reality therapy was effective and improved the self-confidence and anxiety of students with social phobia (P<0.001). According to the findings of the research, it can be said that reality therapy is an effective method for increasing self-confidence and reducing students' anxiety and it can be used in Madras.
_||_