ارائه و آزمون مدل کیفیت خدمات برای مدیریت رستورانها در جامعه اسلامی
الموضوعات :ابوالقاسم احمدی 1 , اعظم رحیمی نیک 2 , ماندان مومنی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کیفیت خدمات, جامعه اسلامی, رستوران,
ملخص المقالة :
اداره رستورانها در جامعه اسلامی متکی به درک شرایط و مقتضیات اجتماعی و اقتصادی آن میباشد. هدف پژوهش ارائه مدل کیفیت خدمات با تاکید بر رضایت مشتریان در صنعت رستورانداری در جامعه اسلامی است. مطالعه کاربردی و از نوع آمیخته و اکتشافی است. دادههای بخش کیفی، از طریق مصاحبه با مدیران رستورانهای شهر تهران گردآوری و با دادههای اولیه و انجام تحلیل دادهبنیاد، مدل کیفیت خدمات ارائه گردید. پرسشنامه بخش کمی باتوجه به یافتههای بخش کیفی طراحی وپس از بررسی پایایی و روایی مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری بخش کمی، مشتریان کلیه رستورانهای شهر تهران بودهاند که با توجه به جدول کرجسی-مورگان، از 385 نفر نظرسنجی شد. تحلیل دادههای بخش کمی، با مدل معادلات ساختاری و نرمافزار PLS صورت گرفت. طبق یافتههای بدست آمده در کدگذاری دادههای کیفی پژوهش در مجموع 198 مفهوم، 73 مقوله و26 مقوله اصلی برای مدل پژوهش ارائه گردید. تحلیلهای کمی نشان داد شرایط علی بر پدیده اصلی یعنی کیفیت خدمات با تاکید بر رضایت مشتریان تاثیرگذار است. کیفیت خدمات با تاکید بر رضایت مشتریان، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر روی راهبردها تاثیرگذار هستند.
_||_