عوامل موثر در ارتقای هویت فرهنگی جوانان استان ایلام
الموضوعات : مطالعات رفتاری در مدیریتطاهر سلیمانی 1 , علی رضا صامت 2 , عباسعلی قیومی 3 , اسماعیل کاوسی 4
1 - دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران شمال
3 - هیات علمی گروه مدیریت فرهنگی
4 - گروه فرهنگی - برنامه ریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: میراث معنوی ایرانیان, میراث فرهنگی ایرانیان, میراث سیاسی ایرانیان, میراث تاریخی ایرانیان,
ملخص المقالة :
این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر در ارتقای هویت فرهنگی جوانان استان ایلام انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه کارکنان در سازمان های فرهنگی استان ایلام می باشند که تعداد آنها حدودا 1750 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوة نمونه گیری مندرج در جدول مورگان( تعداد 315 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در چهار بعد و 44 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، میراث معنوی ایرانیان ، میراث فرهنگی ایرانیان ، میراث سیاسی ایرانیان و میراث تاریخی ایرانیان بر ارتقای هویت فرهنگی جوانان استان ایلام اثر مثبت و معنی داری دارد.
احمدی، ح. (1382). هویت ملی ایرانی: بنیادها، چالشها و بایستهها. نامه پژوهش فرهنگی. سال هفتم، دوره جدید، شماره 6، صص 55-5.
آذر، اسماعیل (1393)، «نقش شاعران در بحران هویت ملی»، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، سال دهم، شماره 24، صفحات 73 – 97
بابایی، غلامرضا (1382)، فرهنگ علوم سیاسی، تهران: نشرآشیان.
جنکینز، ریچارد (1391)، هویت اجتماعی، ترجمۀ یاراحمدی، تهران: پردیس دانش
جنکینز، کیت (1386) بازاندیشی در تاریخ، ترجمة ساغر صادقیان، تهران: مرکز.
چلبی، مسعود (1375). جامعه شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران: نشر نی، چاپ چهارم
خانیکی، هادی (1383) هویت و گفتمانهای هویتی در ایران، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی، چاپ اول
ستاری، جلال (1380). هویت ملی و هویت فرهنگی: بیست مقاله در قلمروی تاریخ و فرهنگ، تهران: نشر مرکز
سینایی، وحید و غلامرضا ابراهیمآبادی (1384)، «کثرتگرایی فرهنگی در عصر جهانیشدن و تحول فرهنگ سیاسی نخبگان در ایران». نامه علوم اجتماعی، شماره 25، بهار، ص 109.
فره وشی، بهرام (1374). ایرانویچ، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم
کاستلز، مانوئل (1380)، عصر اطلاعات: قدرت هویت، ترجمۀ چاوشیان، ج 2، تهران: طرح نو
نصرآبادی، علی باقی، هادی طاهری و نوریه شادالویی (1390)، فرهنگ و جهانیشدن، تهران: انتشارات یاقوت.
هنری، ویلیام (1374). هویت ایرانی از سامانیان تا قاجاریه، ماهنامه کلک، شماره 67
منابع لاتین:
AbdolHosseini, A. & Haghighatian, M. (2015). The study of social effective factors on social identity (A case study: 15-29 adults of Esfehan city)., The Journal of youth sociology studies, Year 6, No. 18, Summer 2015. Pp: 33-52 In Persian.
Bouymaj, Imane (2020), “Globalization’s Impact on Cultural Identity: Empirical study on 1st and 2nd Generation Immigrants”, Department of Marketing, Strategy and Operation, pp. 1 – 83
Espin Leon, Aldrin Marcel, Morenilla, Antonio Jimeno, Pertegal-Felices, Maria Luisa, Azorin Lopez, Jorge (2020), “Cultural Identity Distance Computation through Artificial Intelligence as an Analysis Tool of the Amazon Indigenous People. A Case Study in the Waorani Community”, MDPI, Sustainability, pp. 1 – 16
Eytan, A, Petschen. N. J, Fabry. M.G (2007). Bicultural Identity among Economical Migrants from Three South European Countries Living in Switzerland, Adaptation and Validation of a New Psychometric Instrument, BMC Psychiatry
Hogg, M. A. & Vaughan, G. M. (2002). Social Psychology.3rd ed. London: prentice Hall kegan pan prees.
Koc, Mustafa (2006), “Cultural Identity crisis in the Age of Globalazation and Technology”, The Turkish Online Journal of Educational Technology, volume 5 Issue 1, pp. 1 – 7
Kotlyarova, Victoria, Bermus, Alexander (2019), “Culture and national identity in the context of globalazation”, International Scientific Conference «Social and Cultural Transformations in the Context of Modern Globalism», pp. 1760 – 1767
Nel, D.F & Kroeze, J (2008). Information Technology as an Agent of Post Modernism, University of Pretoria
Smith P. B. & Bond, M. H. (1993). Social psychology across cultures; Analysis and perspectives. Harvester wheatsheaf.
Smith, Anthony D (1991). National Identity, London: Penguine Books
Sperber, D. (1985) “Anthropology and Psychology: Towards an Epistemiology of Representations”, Man, 20: 73-89.
Stenishcheva, Alisa (2021), “The relationship between the formation of the cultural identity of students and the level of education”, Peoples' Friendship University of Russia, Moscow, Russia, SHS Web of Conferences, pp. 1 – 5
Tajfel, H. (1982). Social Identify and Inter group Relations, Cambridge: Cambridge University Press.
Thompson, J.B. (1999), Ideology and modern culture, Polity Press, Cambridge
Trung, Nguyen Sy, Van, Vu Hong (2020), “Vietnamese Cultural Identity in the Process of International Integration”, Journal of Advances in Education and Philosophy, Scholars Middle East Publishers, Dubai, United Arab Emirates, pp. 220 – 225
Turner,j.c. (1982)” Towards A Cognitive Redefinition of The social Group “.in social Identity and Intergroup Relations.ed.H.Tajfel Cambridge university press.
Weber, Gunilla, Martensen, Malte (2021), “Transforming Organizational Culture amidst a Diverse Workforce: A Qualitative Study in the Service Industry”, IUBH Discussion Papers - Human Resources, pp 1 – 21
Young, Yun Kim (2007), “Ideology, Identity, and Intercultural Communication: An Analysis of Differing Academic Conceptions of Cultural Identity”, Journal of Intercultural Communication Research, Vol. 36, No. 3, pp. 237–253
_||_احمدی، ح. (1382). هویت ملی ایرانی: بنیادها، چالشها و بایستهها. نامه پژوهش فرهنگی. سال هفتم، دوره جدید، شماره 6، صص 55-5.
آذر، اسماعیل (1393)، «نقش شاعران در بحران هویت ملی»، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، سال دهم، شماره 24، صفحات 73 – 97
بابایی، غلامرضا (1382)، فرهنگ علوم سیاسی، تهران: نشرآشیان.
جنکینز، ریچارد (1391)، هویت اجتماعی، ترجمۀ یاراحمدی، تهران: پردیس دانش
جنکینز، کیت (1386) بازاندیشی در تاریخ، ترجمة ساغر صادقیان، تهران: مرکز.
چلبی، مسعود (1375). جامعه شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران: نشر نی، چاپ چهارم
خانیکی، هادی (1383) هویت و گفتمانهای هویتی در ایران، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی، چاپ اول
ستاری، جلال (1380). هویت ملی و هویت فرهنگی: بیست مقاله در قلمروی تاریخ و فرهنگ، تهران: نشر مرکز
سینایی، وحید و غلامرضا ابراهیمآبادی (1384)، «کثرتگرایی فرهنگی در عصر جهانیشدن و تحول فرهنگ سیاسی نخبگان در ایران». نامه علوم اجتماعی، شماره 25، بهار، ص 109.
فره وشی، بهرام (1374). ایرانویچ، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم
کاستلز، مانوئل (1380)، عصر اطلاعات: قدرت هویت، ترجمۀ چاوشیان، ج 2، تهران: طرح نو
نصرآبادی، علی باقی، هادی طاهری و نوریه شادالویی (1390)، فرهنگ و جهانیشدن، تهران: انتشارات یاقوت.
هنری، ویلیام (1374). هویت ایرانی از سامانیان تا قاجاریه، ماهنامه کلک، شماره 67
منابع لاتین:
AbdolHosseini, A. & Haghighatian, M. (2015). The study of social effective factors on social identity (A case study: 15-29 adults of Esfehan city)., The Journal of youth sociology studies, Year 6, No. 18, Summer 2015. Pp: 33-52 In Persian.
Bouymaj, Imane (2020), “Globalization’s Impact on Cultural Identity: Empirical study on 1st and 2nd Generation Immigrants”, Department of Marketing, Strategy and Operation, pp. 1 – 83
Espin Leon, Aldrin Marcel, Morenilla, Antonio Jimeno, Pertegal-Felices, Maria Luisa, Azorin Lopez, Jorge (2020), “Cultural Identity Distance Computation through Artificial Intelligence as an Analysis Tool of the Amazon Indigenous People. A Case Study in the Waorani Community”, MDPI, Sustainability, pp. 1 – 16
Eytan, A, Petschen. N. J, Fabry. M.G (2007). Bicultural Identity among Economical Migrants from Three South European Countries Living in Switzerland, Adaptation and Validation of a New Psychometric Instrument, BMC Psychiatry
Hogg, M. A. & Vaughan, G. M. (2002). Social Psychology.3rd ed. London: prentice Hall kegan pan prees.
Koc, Mustafa (2006), “Cultural Identity crisis in the Age of Globalazation and Technology”, The Turkish Online Journal of Educational Technology, volume 5 Issue 1, pp. 1 – 7
Kotlyarova, Victoria, Bermus, Alexander (2019), “Culture and national identity in the context of globalazation”, International Scientific Conference «Social and Cultural Transformations in the Context of Modern Globalism», pp. 1760 – 1767
Nel, D.F & Kroeze, J (2008). Information Technology as an Agent of Post Modernism, University of Pretoria
Smith P. B. & Bond, M. H. (1993). Social psychology across cultures; Analysis and perspectives. Harvester wheatsheaf.
Smith, Anthony D (1991). National Identity, London: Penguine Books
Sperber, D. (1985) “Anthropology and Psychology: Towards an Epistemiology of Representations”, Man, 20: 73-89.
Stenishcheva, Alisa (2021), “The relationship between the formation of the cultural identity of students and the level of education”, Peoples' Friendship University of Russia, Moscow, Russia, SHS Web of Conferences, pp. 1 – 5
Tajfel, H. (1982). Social Identify and Inter group Relations, Cambridge: Cambridge University Press.
Thompson, J.B. (1999), Ideology and modern culture, Polity Press, Cambridge
Trung, Nguyen Sy, Van, Vu Hong (2020), “Vietnamese Cultural Identity in the Process of International Integration”, Journal of Advances in Education and Philosophy, Scholars Middle East Publishers, Dubai, United Arab Emirates, pp. 220 – 225
Turner,j.c. (1982)” Towards A Cognitive Redefinition of The social Group “.in social Identity and Intergroup Relations.ed.H.Tajfel Cambridge university press.
Weber, Gunilla, Martensen, Malte (2021), “Transforming Organizational Culture amidst a Diverse Workforce: A Qualitative Study in the Service Industry”, IUBH Discussion Papers - Human Resources, pp 1 – 21
Young, Yun Kim (2007), “Ideology, Identity, and Intercultural Communication: An Analysis of Differing Academic Conceptions of Cultural Identity”, Journal of Intercultural Communication Research, Vol. 36, No. 3, pp. 237–253