پژوهش حاضر به طراحی و ارائه مدل سیاستگذاری فرهنگی بهمنظور تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تلفیقی از نوع روشهای کیفی و کمی است. در مرحله اول از روش کیفی تحلیل محتوا (قیاسی) جهت جمعآوری اطلاعات است أکثر
پژوهش حاضر به طراحی و ارائه مدل سیاستگذاری فرهنگی بهمنظور تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، تلفیقی از نوع روشهای کیفی و کمی است. در مرحله اول از روش کیفی تحلیل محتوا (قیاسی) جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شده است، جامعه آماری در این مرحله حدوداً 80 منبع در حوزه هویت فرهنگی جوانان است که بهصورت هدفمند انتخاب شده است. در ادامه، متون موردمطالعه قرار گرفته و پاراگرافهای مرتبط با سؤالات تحقیق انتخاب گردیده و کد مفاهیم مرتبط با موضوع هر پاراگراف استخراج شده و سپس کد مفاهیم استخراج شده در دستههای هم مفهوم قرار گرفته و نهایتاً برای دستههای هم مفهوم، نام و عنوان مناسب که بیانگرتم اصلی پژوهش است تبیین شده است. سپس، جهت تعیین ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام از تکنیک دلفی استفاده گردیده است. در این تحقیق تعداد 15 نفر از خبرگان و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای تهران (تماموقت و حقالتدریس) در رشتههای جامعهشناسی و مدیریت فرهنگی بهعنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی جهت تعیین روایی مرحله کیفی در نظر گرفته شدند. در پایان مرحله اول مدل کیفی تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام در شش بعد هویت فرهنگی، دیانت، جغرافیای فرهنگی، زبان، حافظه فرهنگی و پوشاک ارائه شد. در مرحله دوم، جامعه آماری تحقیق را جوانان استان ایلام تشکیل میدهند که مطابق اطلاعات سامانه استانداری حدوداً 300000 نفر هستند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 380 نفر برآورد شده و پس از گردآوری دادهها، تجزیهوتحلیل آماری دادههای پژوهش در دو سطح توصیفی با استفاده از شاخصهای آماری (نظیر فراوانی، درصد و میانگین) و سطح استنباطی تحلیل عاملی تاٌییدی، با استفاده از Spss 22 وLisrel8.54 و Excel صورت گرفت. معناداری ضرایب و پارامترهای بهدستآمده ابعاد مدل تقویت (ارتقای) هویت فرهنگی جوانان استان ایلام، هویت فرهنگی، دیانت، جغرافیای فرهنگی، زبان، حافظه فرهنگی و پوشاک نشان داد که تمامی ضرایب بهدستآمده، معنادار هستند.
تفاصيل المقالة
منابع انسانی تحول آفرین
,
العدد8,السنة
2
,
زمستان
1402
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت اجرای جانشین پروری در سازمان ها، به الزامات آن توجه نمی شود و بسیاری از سازمان ها در اجرای این فرایند با شکست مواجه می شوند. از این رو، هدف این پژوهش بررسی الزامات اجرای جانشین پروری در سازمان های فرهنگي کشور می باشد.
روش بررسی: پژوهش حا أکثر
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت اجرای جانشین پروری در سازمان ها، به الزامات آن توجه نمی شود و بسیاری از سازمان ها در اجرای این فرایند با شکست مواجه می شوند. از این رو، هدف این پژوهش بررسی الزامات اجرای جانشین پروری در سازمان های فرهنگي کشور می باشد.
روش بررسی: پژوهش حاضر به روش مرور سیستماتیک انجام شد. از 62 مقاله مورد بررسی، 8 مطالعه مرتبط با هدف انتخاب شدند. بعد از شناسایی مفاهیم و کدهای الزامات اجرای جانشین پروری و ارزیابی روایی و پایایی آن، مدل مفهومی پژوهش طراحی شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد الزامات و پیش شرط های شناسایی شده برای اجرای موفق جانشین پروری در سازمان های فرهنگي شامل الزامات بسترسازی فرهنگی، وجود ساختار سازمانی مناسب، آمادگی ذهنی و روانی کارکنان، حمایت همه جانبه مدیران، تمرکز بر مهارت های فردی، رهبری تحول گرا، و آموزش و بهسازی مستمر و بروز می باشد.
نتیجه گیری: اجرای جانشین پروری در سازمان های فرهنگی مستلزم توجه به الزاماتی می باشد که بدون توجه به آنها نمی توان انتظار اجرای فرایندی موفق را داشت. از این رو مدیران سازمان های فرهنگی قبل از برنامه ریزی در این خصوص، باید به نهادینه کردن این الزامات در محیط کار اهتمام ورزند.
تفاصيل المقالة
مطالعات رفتاری در مدیریت
,
العدد4,السنة
4
,
پاییز
1392
این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر در ارتقای هویت فرهنگی جوانان استان ایلام انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلی أکثر
این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر در ارتقای هویت فرهنگی جوانان استان ایلام انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه کارکنان در سازمان های فرهنگی استان ایلام می باشند که تعداد آنها حدودا 1750 نفر می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوة نمونه گیری مندرج در جدول مورگان( تعداد 315 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در چهار بعد و 44 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، میراث معنوی ایرانیان ، میراث فرهنگی ایرانیان ، میراث سیاسی ایرانیان و میراث تاریخی ایرانیان بر ارتقای هویت فرهنگی جوانان استان ایلام اثر مثبت و معنی داری دارد.
تفاصيل المقالة
مطالعات رفتاری در مدیریت
,
العدد1,السنة
14
,
بهار
1402
این پژوهش با هدف طراحی مدل کیفی توسعه جانشین پروری در سازمان های فرهنگی کشور انجام شد. نمونه آماری در بخش کیفی شامل تمام صاحبنظران دانشگاهی و خبرگان حوزه هویت فرهنگی که برابر 18 نفر بود. ابزار تحقیق شامل برگههای کدگذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی أکثر
این پژوهش با هدف طراحی مدل کیفی توسعه جانشین پروری در سازمان های فرهنگی کشور انجام شد. نمونه آماری در بخش کیفی شامل تمام صاحبنظران دانشگاهی و خبرگان حوزه هویت فرهنگی که برابر 18 نفر بود. ابزار تحقیق شامل برگههای کدگذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 95/0 محاسبه شد. یافتههای تحقیق نشان داد که عوامل مرتبط با مدل تحول توسعه جانشین پروری در سازمان های فرهنگی کشور در قالب 621 کد مفهوم و 41 مولفه و در ابعاد 6 گانه به صورت جانشین پروری (5 مقوله)، تقویت فرهنگ سازمانی (8 مقوله)، سازمان فرهنگی (6 مقوله)، ارتقای شایستگی های مدیران (4 مقوله) ، توانمندسازی کارکنان (6مقوله) و تحول مدیریت فرهنگی (12 مقوله) جای گرفتند جای گرفتند. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که با بهرهگیری از یافتههای مطالعه میتوان به تدوین برنامههای جامع و متنوع توسعه جانشین پروری در سازمان های فرهنگی کشور در راهبردهای کلان، میانی و عملیاتی دست یافت تا توسعه جانشین پروری در سازمان های فرهنگی کشور حاصل گردد.
تفاصيل المقالة
مطالعات میان فرهنگی
,
العدد4,السنة
18
,
پاییز
1402
این پژوهش با هدف طراحی مدل توسعه وفاق و سازگاری فرهنگی و اجتماعی درمیان اقوام و خرده فرهنگ های استان کردستان انجام شد. این ﭘﮋوﻫﺶ از نظر استراتژی کیفی متوالی و اکتشافی است که نمونه آماری در بخش کیفی شامل تمام صاحبنظران دانشگاهی و خبرگان حوزه فرهنگ و علوم سیاسی که برابر أکثر
این پژوهش با هدف طراحی مدل توسعه وفاق و سازگاری فرهنگی و اجتماعی درمیان اقوام و خرده فرهنگ های استان کردستان انجام شد. این ﭘﮋوﻫﺶ از نظر استراتژی کیفی متوالی و اکتشافی است که نمونه آماری در بخش کیفی شامل تمام صاحبنظران دانشگاهی و خبرگان حوزه فرهنگ و علوم سیاسی که برابر 20 نفر بودند. ابزار تحقیق شامل برگههای کد گذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 0.95 محاسبه شد. یافته های تحقیق نشان داد که عوامل مرتبط با مدل توسعه وفاق و سازگاری فرهنگی و اجتماعی درمیان اقوام و خرده فرهنگ های استان کردستان در قالب 13 مقوله و 55 کد مفهومی مشخص شد و در ابعاد 5 گانه مدل پارادایمی به صورت شرایط علّی (3 مقوله)، راهبردها (3 مقوله)، شرایط زمینه ای (2 مقوله)، شرایط مداخله گر یا میانجی (3 مقوله) و پیامدها (2 مقوله) جای گرفتند. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که با بهرهگیری از یافتههای مطالعه میتوان به تدوین برنامه های جامع و متنوع توسعه وفاق و سازگاری فرهنگی و اجتماعی درمیان اقوام و خرده فرهنگ ها در راهبردهای کلان، میانی و عملیاتی دست یافت تا توسعهی وفاق و سازگاری فرهنگی و اجتماعی درمیان اقوام و خرده فرهنگ های استان کردستان حاصل گردد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications