ساخت و هنجاریابی آزمون سازشیافتگی تحصیلی برای دانشجویان
الموضوعات :ثریا حمیلی 1 , عبدالجواد احمدی 2 , سید علی محمد موسوی 3 , مریم غفوریان 4
1 - کارشناس ارشد روان شناسی عمومی
2 - استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی
3 - استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی
4 - دانشجوی دکتری دانشگاه بین المللی امام خمینی
الکلمات المفتاحية: ساخت, هنجاریابی, آزمون سازشیافتگی تحصیلی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به منظور ساخت آزمون سنجش سازشیافتگی تحصیلی دانشجویان انجام شد. مجموعهای با 152 مادّه در شش زیرمقیاس شامل سازشیافتگی با دانشگاه، سازشیافتگی با رشته تحصیلی، سازشیافتگی اجتماعی و بین فردی، سازشیافتگی عاطفی، سازشیافتگی با مهارتهای تحصیلی، و خودیابی و هدفمندی تهیه شد. از بین دانشجویان شهر قزوین، 411 نفر با روش نمونهبرداری طبقهای انتخاب شدند و به این آزمون پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، مادّههای مربوط به زیرمقیاسها را تأییدکرد. افزون بر آن مشخص شد که بین مادّههای یک عامل با مادّههای عاملهای دیگر، همبستگی بالایی وجود ندارد و این عوامل تا حدّ زیادی مستقل از یکدیگر هستند. اعتبار آزمون با استفاده از روش آلفای کرونباخ 948/0 به دست آمد. پس از حذف برخی از مادّهها، نسخه نهایی این آزمون با 138 مادّه تهیه شد.
رجبی، م.، صارمی، ع. و بیانی، م. (1391). ارتباط بین الگوهای مقابله دینی با سلامت روانی و شادکامی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 8 (32)، 65-45.
سپهری، ص. و مظاهری، م. (1388). الگوی ارتباطی خانواده و متغیرهای شخصیتی در دانشجویان. فصلنامه روانشناسیتحولی: روانشناسان ایرانی، 6 (22)، 65-55.
عسکری، س.، زکییی، ع. و علیخانی، ع.(1391). رابطه سبکهای دلبستگی و سازشیافتگی اجتماعی با اختلال شخصیتی وسواس ناخودداری. نشریه علوم روانشناختی، 11(1)، 85-72 .
گنجه، ز. (1389). بررسی تأثیر فضاهای آموزشی بر سازگاری اجتماعی، سلامت عمومی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن.
فرحبخش، ک. (1390). تهیه آزمون سازشیافتگی دانشجویان (اسد) و تعیین اعتبار، روایی و تعیین هنجار آن. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 6 (2)، 46-23.
موسوی، ع.م.، کافیماسوله، م. و امیرپورتالش، ف. (1377). تهیه و تدوین آزمون سازشیافتگی تحصیلی دانشجویان. طرح پژوهشی، دفتر مشاوره دانشجویی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
نیکدل، ا. (1385). بررسی و مقایسه خودتنظیمی یادگیری و سازشیافتگی (عاطفی، اجتماعی، آموزشی) در دانشآموزان کاربر اینترنت و دانشآموزان غیرکاربر در دبیرستان پسرانه شهر تهران در سال تحصیلی 85-84. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم.
ولیزاده، ش. (1390). سبکهای والدگری و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطهگر خودپنداشت یا حرمت خود. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 1(3)، 96-87.
Aderi, M., Jdaitawi, M., Ishak, N. A., & Jdaitawi, F. (2013). The influence of demographic variables on university students adjustment in North Jordan. International Education Studies, 6, 172-178.
Anton, W. D., & Reed, J. R. (1991). College Adjustment Scales: Professional manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
Baker, R. W., & Sirky, B. (1994). Measuring adjust-ment to college. Journal of Counseling Psychology, 31, 179-189.
Baker, W., & Siryky, B. (1984). Student Adaptation to CollegeQuestionnaire Manual. Los Angeles, CA: Westen Psychological Services.
Chaplin, J. P. (1985). Dictionary of psychology (2nd ed.). New York: Dell.
Holly, H. H., & Maureen, K. (2002). Attachment, social support, and college adjustment among blackstudents at predominantly white universities. Journal of College Student Development, 43, 327-341.
Jou, Y. H., & Fukada, H. (1995). Effects of social support on adjustment of Chinese students in Japan.Journal of Social Psychology, 135, 39-47.
Lydia, K., & Carole, M. (2003). College adjustment in a multiethnic sample: Attachment separation indivi-duation and ethnic identity. Journal of College Student Development, 44, 92-109.
Nafziger, M. A., Couillard, S., & Wiswell, D. K. (1998).Normative data on the college adjustment scales from a University counseling center. Journal of College student Development, 39, 283-299.
Reed-Victor, E. (2003). Individual differences and early school adjustment: Teacher appraisals ofyoung children with special needs. Early Child Development and Care, 174, 59-79.
Quick, C. L. (2002). Measuring change in university counseling center clients: Using symptom reduction and satisfaction with services to propose a model for effectiveoutcome research. PhD dissertation, University of North Texas.
Tinto, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago: The Univer-sity of Chicago.
Weiten, W., & Lioyd, M. A. (1997). Psychology applied to modern life: Adjustment in the 90's. Pacific Grove, CA: Brook/Cole.
Wiswell, D. K. (1997). Establishing the validity of the College Adjustment Scales (CAS) as outcome measures in a university counseling center: A test of construct and convergent validity. PhD dissertation, Utah State University.
Walton, E. A., & Thurber, C. A. (2012). Homesickness and adjustment in university students. Journal of American College Health, 60,58-85