مدل سازمان یادگیرنده برای سازمان محیط زیست با رویکرد کیفی
الموضوعات :سید مهدی برازنده 1 , ماندان مومنی 2 , کاوه تیمورنژاد 3
1 - گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت منابع انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت منابع انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سازمان یادگیرنده, یادگیری, یادگیری سازمان,
ملخص المقالة :
یادگیری رمز اساسی بقا است و سازمان یادگیرنده، سازمانی است که یادگیری در آنها جریان دارد و روانی جریان اطلاعات درآنها تسهیل شده میباشد. هدف تحقیق حاضر ارائه مدل سازمان یادگیرنده برای سازمان محیط زیست با رویکرد کیفی است. از لحاظ هدف در زمرة پژوهشهای کاربردی قرار دارد ازنظر ماهیت، از نوع توصیفی و غیرآزمایشی است. ابزار گردآوری دادهها، اسناد و مبانی نظری موضوع و مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته است. جامعه آماری 15 نفر از خبرگان با مدرک تحصیلی دکتری و در ارتباط مستقیم با فرایندهای آموزش، پرورش و بهسازی نیرویانسانی در سازمان محیط زیست دارند. روش پژوهش کیفی است و تکنیک تجزیه و تحلیل تحقیق، تحلیل مضمون(کدگذاری،محوری وگزینشی) است. یافته تحقیق منجر به شناسایی 8 مضمون فراگیرارزیابی، ایجاد نظام و اصلاح ساختار منابعانسانی، رفتار سازمانی، مدل ذهنی، قابلیت شخصی، یادگیری جمعی، استفاده از ظرفیتهای ایجاد و تولیدکننده ایده، آرمان و چشمانداز مشترک، تفکر سیستمی، ملاحظات درون و برونسازمانی مدل سازمان یادگیرنده برای سازمان محیط زیست شد. جهت بررسی اعتبار پژوهش از ضریب لاوشه، CVR و جهت تعیین پایایی ازروش بازآزمون بهرهگرفته شد که پایایی(CVI) 93/0 شد. نتایج پژوهش نشان داد استفاده از مضامین این مدل میتواند سازمان را در تمامی زمینهها، اثربخش و کارا سازد.
_||_