تاثیر تغییر ساختار و یکپارچه سازی فرآیند طراحی محصولات بر هزینه های تحقیق و توسعه
الموضوعات :
سیدمحمد سیدحسینی
1
(استاد، گروه آموزشی مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران)
امیررضا کیقبادی
2
(دانش آموخته دکتری تخصصی، گروه آموزشی مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: هزینه تحقیق و توسعه, فرآیند طراحی محصول, مدل یکپارچه, محیط رقابتی,
ملخص المقالة :
هزینه¬های تحقیق و توسعه نهتنها محرک رشد کسبوکار و معیار توسعهیافتگیاند بلکه می¬توانند نقش بسزایی در افزایش سودآوری و ثروت سهامداران ایفاء نماید. اما در کشورهای درحال توسعه، ریسک عدم موفقیت سرمایه¬گذاری و نیز نگرانی از شکست بهواسطه توان مالی پایین ¬این کشورها، عاملی بازدارنده در تخصیص بودجه مناسب به این بخش است. از طرف دیگر فناوری¬های نوین میانرشتهای مانند ربات¬ها هرچند توانسته¬اند به شکلی توان¬افزا از پیشرفت¬های رشته¬های متعدد، جهت ارائه محصولات هوشمند استفاده نمایند؛ اما مطالعه مدل¬های تحقیق و توسعه در این حوزه¬ها، نشان از تعداد دفعات زیاد بازبینی ایده¬ها و درنتیجه هزینه زا، زمان¬بر بودن آنها دارد، حالآنکه محیط¬های رقابتی نیازمند سرعت در پاسخگویی به تغییرات نیاز مشتریان¬اند. در این تحقیق هدف بهبود فرآیند تحقیق و توسعه از طریق گسترش مدلی یکپارچه با ساختاری منعطف است که بتواند دفعات بازبینی و نیز هزینه و زمان را در کل فرآیند کاهش دهد. از اینرو تلاش گردید به موازات حذف مراحل غیر-ضروری طراحی و شبیه¬سازی، با ایجاد چتر وابستگی متقابل و اصلاح ساختار نیروی انسانی متناسب با آن، امکان انطباق هرچه بیشتر میان اجزاء طراحیشده در حوزه¬های مختلف میسّر و تعداد ایده¬های آزمون شده نیز افزایش یابد. با انتخاب روش تحقیق تجربی (آزمایشگاهی)، دو گروه نمونه با حجم 35 عدد ربات¬ در هر دسته، یکی بر اساس تنها مدل یکپارچه موجود و دیگری مبتنی بر مدل پیشنهادی تحقیق ساخته شدند. درنهایت تحلیل یافته¬های با استفاده از نرم¬افزار Analyse-it نشان داد، نهتنها توسعه بر اساس هر دو مدل، با توجه به ضریب اسپیرمن از اعتبار قابل¬قبولی برخوردار است؛ بلکه آزمون مقایسه میانگین گروه¬ها ازلحاظ دفعات بازبینی، هزینه و زمان از طریق آماره Z ، تأیید مینماید یکپارچگی و چابکی مدل پیشنهادی جهت فرآیند تحقیق و توسعه در مقایسه با مدل موجود مناسب¬تر است.