فهم دانشآموزان قومی از هویت قومی خود (بررسی موردی دانشآموزان پسر شهر هیرِ اردبیل)
الموضوعات :یاور عیوضی 1 , سعید سیف درخشنده 2
1 - مدرس گروه علوم اجتماعی، واحد اردبیل، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران
2 - دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
الکلمات المفتاحية: شخصیتپردازی, هویت قومی, تحلیل تماتیک,
ملخص المقالة :
این مطالعه با هدف تحلیل و تفسیر هویتیابی دانشآموزان شهر هیر اردبیل صورت گرفته است. جامعه مطالعه، شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول و دوم شهر هیر میباشند. از این تعداد، 42 دانشآموز به روش نمونهگیری نظری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. روش تحلیل تماتیک به شیوه براون و کلارک (2006) بعنوان روش تحقیق این مطالعه استفاده شده است. یافتهها نشان میدهند که در"جهتگیری دانشآموزان نسبت به خودِ قومی" اغلب آنها (69/05 درصدشان) نگاه منفی نسبت به قوم خودی و عناصر معنایی مرتبط به آن دارند. در نقطه مقابل فقط 11/91 درصد آنها در تعریف خود قومی احساس تفاخر و عزتمندی بروز دادهاند. بیشترین تصور از "دیگری" یا جهتگیری دانشآموزان مورد مطالعه با 45/24 درصد مربوط به تهرانیها و بعد از آن فارسها با 40/48 درصد است. دانشآموزان در شخصیتپردازیهای خویش، خودِ قومی را در ارتباط با تمهای فرعی: مشاغل فرودست، سنتی و به روز نبودن، بیاخلاقی و ضعف شخصیتی، ترس از خوداظهاری قومی، اقتدارگرایی، دین فقیرانه، تفریح مصرفی، احساس محرومیت، روستامآبی، اسامی نامناسب، خشونتطلبی، نوکرصفتی و ... معرفی کردهاند و در عین حال "دیگری" را با تمهای متکبر، قانونگریز، پولدار و مشاغل فرادست، بیاعتماد، خوشگذران، اخلاق مدار و ... معرفی کردهاند.
_||_