واکاوی انگیزه های ناشران اوراق بهادار در بازار سرمایه ایران با رویکرد طراحی اوراق بهادار جدید
الموضوعات :
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت مالی، دانشگاه امام صادق (ع)
الکلمات المفتاحية: بازار سرمایه, تاپسیس, انگیزه, ناشران اوراق بهادار, اوراق مالکیت, اوراق بدهی,
ملخص المقالة :
هدف و نیاز ناشران از انتشار اوراق بهادار خواه اوراق بدهی و خواه اوراق سرمایهای تأمین مالی میباشد و این مفروض هر انتشار اوراق بهاداری خواهد بود؛ لیکن ناشران جهت انتخاب بین این دو دسته اوراق انگیزهها و مشوقهای گوناگونی دارند که براساس شرایط خود یکی از این دسته اوراق را انتخاب میکنند. ناشران در بازارهای مختلف انگیزه ها و نیازهایی جهت انتشار اوراق بهادار دارند که تایید آنها در بازارهای دیگر نیازمند بررسی آنها می باشد. جهت اعتبارسنجی و همچنین کشف انگیزه های گوناگون دیگر ناگزیز از انتخاب روش خبره محور هستیم. متد مصاحبه و تایید خبرگان به دو صورت انجام گرفته است در مرحله اول تایید خبرگان براساس روش گلوله برفی انجام شده است و در مرحله دوم جهت رتبه بندی انگیزه های و همچنین تایید غیر مستقیم آنها از روش تاپسیس (TOPSIS) استفاده شده است. از مجموع 17 انگیزه مستخرج از ادبیات موضوع 3 انگیزه عدم رجوع به ناشر قبل از سررسید، عدم امکان تغییر تعهدات صاحبان سهام و ایجاد شرایط خاص برای مالکان از نظر خبرگان تایید نشده است. مهمترین عامل انگیزشی برای ناشران اوراق در بازار سرمایه کشور استفاده از منبع دائمی تامین مالی می باشد. سهیم نبودن در سود مازاد شرکت دومین عامل انگیزشی و عدم از دست دادن کنترل شرکت عامل انگیزشی سوم نزد ناشران بازار سرمایه کشور است.
_||_