بررسی رابطه ذهنآگاهی با تفکر انتقادی و پایستگی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان نیریز در سال تحصیلی 402-1401
الموضوعات :
1 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نی ریز، نی ریز، ایران.
2 - استادیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نی ریز، نی ریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: پایستگی تحصیلی, تفکر انتقادی, دانشآموزان, ذهنآگاهی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ذهنآگاهی با تفکر انتقادی و پایستگی تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان نیریز در سال تحصیلی 402-1401 میباشد، این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- تبیینی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان نی ریز هستند که 311 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه پنج عاملی ذهنآگاهی بائر، اسمیت، هاپکینز، کریتمایر وتونی (2006)، پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (۲۰۰۳) و پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی) انجام شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که رابطه بین ذهن آگاهی با تفکر انتقادی مثبت و معنادار است. بین متغیر مشاهده، توصیف و عدم واکنش با تفکر انتقادی رابطه مثبت و معنادار بوده و بین عمل با آگاهی و عدم قضاوت با تفکر انتقادی رابطه منفی و معنادار است.