بررسی رابطه ذهنآگاهی با تفکر انتقادی و پایستگی تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان نیریز در سال تحصیلی 402-1401
محورهای موضوعی : یادگیری
1 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نی ریز، نی ریز، ایران.
2 - استادیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نی ریز، نی ریز، ایران.
کلید واژه: پایستگی تحصیلی, تفکر انتقادی, دانشآموزان, ذهنآگاهی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ذهنآگاهی با تفکر انتقادی و پایستگی تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان نیریز در سال تحصیلی 402-1401 میباشد، این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- تبیینی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان نی ریز هستند که 311 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه پنج عاملی ذهنآگاهی بائر، اسمیت، هاپکینز، کریتمایر وتونی (2006)، پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (۲۰۰۳) و پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی) انجام شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که رابطه بین ذهن آگاهی با تفکر انتقادی مثبت و معنادار است. بین متغیر مشاهده، توصیف و عدم واکنش با تفکر انتقادی رابطه مثبت و معنادار بوده و بین عمل با آگاهی و عدم قضاوت با تفکر انتقادی رابطه منفی و معنادار است.
The purpose of this research is to investigate the relationship between mindfulness and critical thinking and academic persistence of secondary school girls in Neyriz city in the academic year of 1402-1401. This research is applied in terms of its purpose and survey-type descriptive-explanatory research in terms of its method. The statistical population is all the female students of the second secondary level of Neyriz city, in this research, 311 people have been collected as a sample using a simple random sampling method. The data collection tools are Bauer, Smith, Hopkins, Kritmeyer, and Toni's five-factor mindfulness questionnaire (2006), Ricketts' critical thinking questionnaire (2003), and Martin and Marsh's (2008) academic persistence questionnaire. The analysis of the information obtained from the questionnaires has been done at two levels of descriptive and inferential statistics (Pearson's correlation coefficient and linear regression). The results of this research indicate that there is a positive and significant relationship between mindfulness and critical thinking. There is a positive and significant relationship between the variables of observation, description, and lack of reaction with critical thinking. There is a negative and significant relationship between action with awareness and non-judgment with critical thinking.