شناسایی و اولویت بندی نیازهای دانشجویان در عناصر برنامهدرسی دروس عمومی
الموضوعات :یعقوب عزیزی 1 , علیرضا صادقی 2 , حسین عبداللهی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. ایران. (نویسنده مسئول)
2 - عضو هیات علمی، گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. ایران.
3 - عضو هیات علمی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. ایران.
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, آموزش عالی, اولویتبندی, نیازسنجی, عناصر برنامهدرسی, دروس عمومی,
ملخص المقالة :
این پژوهش، با هدف شناسایی و اولویتبندی نیازهای دانشجویان در عناصر برنامهدرسی دروس عمومی دانشگاههای شهر تهران انجام شدهاست.که چهار عنصر اصلی برنامهدرسی شامل (اهداف، محتوا، روش تدریس، ارزشیابی) دروس عمومی مورد بررسی قرار گرفتهاند. روش مورد استفاده در این پژوهش کمی و از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای تهران و اساتید دروس عمومی در این دانشگاهها میباشد. حجم نمونه شامل 20 نفر از اساتید که از روش نمونهگیری هدفمند و 384 نفر دانشجو که بر اساس مدل مورگان انتخاب شده اند، ابزار جمع آوری دادهها نیز شامل بررسی اسناد، مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته میباشد. در تحلیل دادههای تحقیق از دو روش آماری توصیفی و آمار استنباطی ( آزمون فریدمن برای اولویت بندی نیازها) استفاده شدهاست. یافتههای پژوهش، مهم ترین نیاز آموزشی دانشجویان را در چهار عنصر هدف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی به ترتیب زیر نشان میدهد: دانشجویان و اساتید مهم ترین نیاز خود را در بخش اهداف دروس عمومی قابلیت انعطاف با نیازهای درحال تغییر جامعه در بخشهای مختلف(اقتصادی،فرهنگی،آموزشی و غیره)، و توجه به پرورش تواناییهای مهارتی دانشجویان دانستند، در محتوا، ارائه محتوای دروس عمومی با توجه به دانش و اطلاعات جدید و به روز، تاکید بر محتوای دروس عمومی برای رشد بینش و فرهنگ دانشجویان، مهم ترین نیاز دانسته شد، در روش تدریس استفاده ازروش تدریسی که به پرورش مهارت فکری، قدرت خلاقیت و ابتکار در دانشجویان بپردازد و نیز استفاده ازروشهای تدریس مورد استفاده در دروس عمومی متناسب با موضوعات مورد تدریس، مهمترین نیاز دانستند، در روش ارزشیابی، استفاده اساتید از روش های ارزشیابی به طور مستمر و مناسب عناوین درسی، به طور مشترک مهم ترین نیاز دانسته شد. این یافتهها میتواند در ارتقای کیفیت دروس عمومی و انطباق آن با نیازهای دانشجویان اثربخشی بالایی در جامعه ایجاد کند و اهمیت و ارزش این دروس را در میان دانشجویان بالا ببرد.
_||_