تعیین وضعیت سطوح برنامهریزی درسی تربیت بدنی مدارس دوره ابتدایی بر مبنای مدل سهگانه آیزنر
الموضوعات :علی کروکی 1 , اسماعیل شریفیان 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامهریزی درسی, مدل سهگانه آیزنر, تربیت بدنی,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق تعیین وضعیت سطوح برنامهریزی درسی تربیت بدنی بر اساس مدل سهگانه آیزنر بود. روش تحقیق توصیفی بود که به صورت پیمایشی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی دوره ابتدایی شهر کرمان به تعداد 342 نفر بود. بر اساس جدول مورگان 181 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار تحقیق شامل یک پرسشنامه بود که با الگوبرداری از پرسشنامه استاندارد برنامه درسی پنهان شیخی (1388) و کتاب معلم تربیت بدنی دوره ابتدایی طراحی شد. پایایی و روایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد: 1-بین بُعد صریح برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. 2-بین بُعد پنهان برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. 3-بین بُعد پوچ برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. 4-بین سطوح برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. بین بعد صریح، پنهان و پوچ برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. بین برنامه درسی آشکار و برنامه درسی پنهان بیشترین اختلاف (649/0-) و بین برنامه درسی پنهان و برنامه درسی پوچ کمترین اختلاف (275/0-) مشاهده شد.
_||_