تعیین وضعیت سطوح برنامهریزی درسی تربیت بدنی مدارس دوره ابتدایی بر مبنای مدل سهگانه آیزنر
محورهای موضوعی : برنامه درسیعلی کروکی 1 , اسماعیل شریفیان 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - دانشیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
کلید واژه: برنامهریزی درسی, مدل سهگانه آیزنر, تربیت بدنی,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق تعیین وضعیت سطوح برنامهریزی درسی تربیت بدنی بر اساس مدل سهگانه آیزنر بود. روش تحقیق توصیفی بود که به صورت پیمایشی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان تربیت بدنی دوره ابتدایی شهر کرمان به تعداد 342 نفر بود. بر اساس جدول مورگان 181 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار تحقیق شامل یک پرسشنامه بود که با الگوبرداری از پرسشنامه استاندارد برنامه درسی پنهان شیخی (1388) و کتاب معلم تربیت بدنی دوره ابتدایی طراحی شد. پایایی و روایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. نتایج نشان داد: 1-بین بُعد صریح برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. 2-بین بُعد پنهان برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. 3-بین بُعد پوچ برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. 4-بین سطوح برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. بین بعد صریح، پنهان و پوچ برنامه درسی تربیت بدنی در مدارس دوره ابتدایی با نمره ملاک 3 اختلاف مثبت معناداری (05/0>P) وجود دارد. بین برنامه درسی آشکار و برنامه درسی پنهان بیشترین اختلاف (649/0-) و بین برنامه درسی پنهان و برنامه درسی پوچ کمترین اختلاف (275/0-) مشاهده شد.
The purpose of this research was to determine the status of physical education curriculum planning levels based on Eisner's triple model. The research tool included a questionnaire designed based on Sheikhi's (1388 questionnaire) and the book of the elementary school physical education teacher. The results showed: 1) There is a significant positive difference (P<0.05) between the explicit dimension of the physical education curriculum in primary schools with the criterion score of 3. 2) There is a significant positive difference (P<0.05) between the hidden dimension of physical education curriculum in elementary schools with the score of criterion 3. 3) There is a significant positive difference (P<0.05) between the absurd dimension of the physical education curriculum in primary schools with the criterion score of 3. 4) There is a significant positive difference (P<0.05) between the levels of physical education curriculum in elementary schools with the criterion score of 3. There is a significant positive difference (P<0.05) between the explicit, hidden and abstract aspects of physical education curriculum in primary schools with criterion score of 3. The biggest difference (-0.649) was observed between the overt curriculum and the hidden curriculum, and the smallest difference (-0.275) was observed between the hidden curriculum and the absurd curriculum.
_||_