طراحی یک مدل خردمندی در ارتقای تصمیمگیریهای ازدحامی در بازار سرمایه
الموضوعات :عزیزاله عسکرزاده 1 , اله کرم صالحی 2 , صابر ملاعلیزاده زواردهی 3 , رضا تهرانی 4
1 - گروه مالی، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران.
3 - گروه مهندسی صنایع، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران.
4 - گروه مالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: ارزشآفرینی پایدار, تصمیمگیری ازدحامی, خردمندی, یکپارچگی ذینفعان.,
ملخص المقالة :
هدف: با افزایش پیچیدگیهای محیطی در ساختار بازارها، شکافِ هزینههای نمایندگی بین شرکت با سهامداران روزبهروز عمیقتر گردید که قدرت مدیرعامل یک معیار مهم در راستای ایجادِ تبعیض منافع بین سهامداران با مدیران یا متوازن نمودن منافع، نقش مهمی را در این رابطه ایجاد مینماید؛ لذا این پژوهش با هدف طراحی مدلِ خردمندی در ارتقای تصمیمگیریهای ازدحامی در بازار سرمایه ارائه گردید. روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف اکتشافی و از نظر نتیجه جزء پژوهشهای توسعهای و از نظر نوع داده جزء پژوهشهای آمیخته است. در بخش کیفی، اقدام به ارائه مدل خردمندی در راستای ارتقای تصمیمگیری ازدحامی در بازار سرمایه با استفاده از رویکردِ تحلیل نظری دادهبنیاد، از طریق مصاحبه با 22 نفر از خبرگان در حوزه مدیریت صنعتی و مالی شامل مدیران و اساتید دانشگاه نموده است. سپس در بخش کمی با مشارکتِ 80 نفر از اساتید، دانشجویان دکتری و مدیران سطوح مختلفِ 50 شرکت برتر بازار سرمایه، به ارزیابی مدل کیفی طراحیشده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری پرداخته شد. یافتهها: نتایج بیانگر آن است خردمندی مدیران در راستای کثرتگرایی ارزشهای سهامداران و ذینفعان، متأثر از ریسک ناشی از منابع اطلاعاتی متعدد، در حوزه مؤلفههای هزینهمحور، مواردی همچون تسهیل دستیابی به منابع مالی سازمانی، مؤلفههای بازار محور مواردی همچون تسهیل دستیابی به منابع مالی فراسازمانی و در مؤلفههای زیست محور چرخش اقتصاد جهانی بهسوی اقتصاد مدور متأثر میگردد. اصالت / ارزشافزوده علمی: یافتههای پژوهش میتواند به پیادهسازی راهبردهای خردمندی برای ارتقای ارزشهای اجتماعی کثرتگرایانه میتواند به افزایش مشروعیت تصمیم از دید ذینفعان، اثربخشی رقابت، کاهش تضاد منافع در تصمیمگیری و تأکید بر ابعاد اجتماعی منجر شود.
Abend, G. (2019). Thick Concepts and Sociological Research. Sociological Theory, 37(3), 209–233.
Robinson, D. (1990). Wisdom through the ages. Cambridge University Press EBooks, 13–24.