طراحی یک مدل خردمندی در ارتقای تصمیمگیریهای ازدحامی در بازار سرمایه
محورهای موضوعی : سرمایهگذاریعزیزاله عسکرزاده 1 , اله کرم صالحی 2 , صابر ملاعلیزاده زواردهی 3 , رضا تهرانی 4
1 - گروه مالی، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران.
3 - گروه مهندسی صنایع، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران.
4 - گروه مالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
کلید واژه: ارزشآفرینی پایدار, تصمیمگیری ازدحامی, خردمندی, یکپارچگی ذینفعان.,
چکیده مقاله :
هدف: با افزایش پیچیدگیهای محیطی در ساختار بازارها، شکافِ هزینههای نمایندگی بین شرکت با سهامداران روزبهروز عمیقتر گردید که قدرت مدیرعامل یک معیار مهم در راستای ایجادِ تبعیض منافع بین سهامداران با مدیران یا متوازن نمودن منافع، نقش مهمی را در این رابطه ایجاد مینماید؛ لذا این پژوهش با هدف طراحی مدلِ خردمندی در ارتقای تصمیمگیریهای ازدحامی در بازار سرمایه ارائه گردید. روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف اکتشافی و از نظر نتیجه جزء پژوهشهای توسعهای و از نظر نوع داده جزء پژوهشهای آمیخته است. در بخش کیفی، اقدام به ارائه مدل خردمندی در راستای ارتقای تصمیمگیری ازدحامی در بازار سرمایه با استفاده از رویکردِ تحلیل نظری دادهبنیاد، از طریق مصاحبه با 22 نفر از خبرگان در حوزه مدیریت صنعتی و مالی شامل مدیران و اساتید دانشگاه نموده است. سپس در بخش کمی با مشارکتِ 80 نفر از اساتید، دانشجویان دکتری و مدیران سطوح مختلفِ 50 شرکت برتر بازار سرمایه، به ارزیابی مدل کیفی طراحیشده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری پرداخته شد. یافتهها: نتایج بیانگر آن است خردمندی مدیران در راستای کثرتگرایی ارزشهای سهامداران و ذینفعان، متأثر از ریسک ناشی از منابع اطلاعاتی متعدد، در حوزه مؤلفههای هزینهمحور، مواردی همچون تسهیل دستیابی به منابع مالی سازمانی، مؤلفههای بازار محور مواردی همچون تسهیل دستیابی به منابع مالی فراسازمانی و در مؤلفههای زیست محور چرخش اقتصاد جهانی بهسوی اقتصاد مدور متأثر میگردد. اصالت / ارزشافزوده علمی: یافتههای پژوهش میتواند به پیادهسازی راهبردهای خردمندی برای ارتقای ارزشهای اجتماعی کثرتگرایانه میتواند به افزایش مشروعیت تصمیم از دید ذینفعان، اثربخشی رقابت، کاهش تضاد منافع در تصمیمگیری و تأکید بر ابعاد اجتماعی منجر شود.
Objective: With increasing environmental complexities in market structures, the agency cost gap between companies and shareholders has deepened daily. CEO power plays a crucial role as an important criterion in creating interest discrimination between shareholders and managers or balancing interests. Therefore, this research aimed to design a wisdom model for promoting thick decision-making in the capital market. Research Methodology: This research is exploratory in terms of purpose, developmental in terms of results, and mixed in terms of data type. In the qualitative phase, a wisdom model was presented to promote thick decision-making in the capital market using a grounded theory approach, through interviews with 22 experts in industrial management and finance, including managers and university professors. Then, in the quantitative phase, with the participation of 80 professors, doctoral students, and managers from various levels of the top 50 capital market companies, the designed qualitative model was evaluated using structural equation modeling. Findings: The results indicate that managerial wisdom towards pluralism of shareholder and stakeholder values is influenced by the risk arising from multiple information sources. In cost-oriented components, factors such as facilitating access to organizational financial resources are influential. Market-oriented components include facilitating access to extra-organizational financial resources, while bio-oriented components are affected by the global economy's shift towards a circular economy. Originality/Scientific Value: The research findings can contribute to implementing wisdom strategies for promoting pluralistic social values, which can lead to increased decision legitimacy from stakeholders' perspectives, competitive effectiveness, reduced conflicts of interest in decision-making, and emphasis on social dimensions.
Abend, G. (2019). Thick Concepts and Sociological Research. Sociological Theory, 37(3), 209–233.
Robinson, D. (1990). Wisdom through the ages. Cambridge University Press EBooks, 13–24.