پیامهایِ جهانی کار و فعالیّت برای انسان امروزی در مصیبت نامۀ عطّار نیشابوری
الموضوعات :
فصلنامه بهارستان سخن
منیره محفوظی موسوی
1
,
منصوره تدینی
2
,
مسعود پاکدل
3
,
سیما منصوری
4
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران.
3 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران
4 - استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران.
تاريخ الإرسال : 14 الإثنين , رمضان, 1442
تاريخ التأكيد : 04 السبت , صفر, 1443
تاريخ الإصدار : 25 الثلاثاء , محرم, 1444
الکلمات المفتاحية:
مصیبت نامه,
عطّار,
پیامهای جهانی,
کار و فعالیّت,
ملخص المقالة :
بیکاری یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه کنونی است. این پژوهش با بهره گیری از شیوۀ توصیفی– تحلیلی در نظر دارد به کار و فعالیّت، از دیدگاه عطّار نیشابوری بپردازد. فرض بر این است که انسانِ امروزی میتواند با عمل به رهنمودهایِ تربیتیِ عطّار، بر مشکلاتِ خود فایق آید. در پژوهشهای پیشین، اغلب از نگاه عرفانی به آثار عطار پرداخته شده است. مهمّ ترین هدف این پژوهش، یافتن پیام هایی اثربخش برای تغییر و تحوّل جوانانِ امروزی نسبت به بیکاری است. حاصل مطالعه نشان می دهد از دید عطار انسان تا زمانی که در این دنیا زندگی می کند و قدرت و توانایی کار کردن دارد، باید کار کند. لحظه ای زندگی با کار و تلاش به اندازۀ صد جهان ارزشمند است. عطّار، فتح و گشایش در زندگی را در گرو کار با اِخلاص و بی ریا، سعۀ صدر و اخلاق نیک مرتبط میداند. او معتقد است انسان باید هر کاری را کامل و تمام انجام دهد تا سرانجام به مقصود خود نائل شود. طبیعت می تواند برای انسان سرمشقی شود که از آن عبرت گیرد و با تحمّل سختی ها کار و تلاش کند.
المصادر:
الف: کتب
قرآن کریم.
درایتی، مصطفی، (1366)، ترجمۀ تصنیف غرر الحکم و دُرر الکلم، قم: مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی.
ریتر، هلموت، ( 1377)، دریای جان، ترجمۀ عباس زریاب خویی و مهر آفاق بابیوردی، تهران: الهدی.
زرّین کوب، عبدالحسین، (1372)، باکاروان حُلّه، تهران: علمی.
سبحانی، جعفر، ( 1375)، رمز پیروزی مردانِ بزرگ. قم: نسل جوان.
صارمی، سهیلا، (1383)، سیمای جامعه در آثار عطّار، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
صفا، ذبیح الله، ( 1373)، تاریخ ادبیّات در ایران، تهران: ققنوس.
عطّار، فریدالدّین، (1386)، مصیبت نامه، تصحیح وتعلیقات محمّدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
غفاری، علیاکبر و غفاری، محمّدجواد و بلاغی، صدر، (1367)، ترجمه من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق، تهران: صدوق، چاپ اوّل.
فروزانفر، بدیع الزّمان، ( 1353)، شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ فریدالدّین محمّد عطّار نیشابوری. تهران: دهخدا.
کلینی، محمّد بنیعقوب، (1413 ق)، اصول کافی، ج 3، تهران: مکتبه اسلامیّه.
مطهری، مرتضی، ( 1371)، تعلیم و تربیت در اسلام، قم: صدرا.
یوسفی، محمّدرضا، (1375)، کلیّات اقتصاد اسلامی، قم: خرم.
ب – مقالات و سایت
ابن بابویه، محمّد بن علی (شیخ صدوق)، ( 1413 هجری قمری)، من لایحضره الفقیه، چاپ دوم، قم: دفتر انتشارات جامعة مدرّسین حوزة علمیّه قم.
بیرانوند، نسرین و تلاوری، پگاه، (بیتا)، تعالیم و آموزههای اخلاقی و دینی در الهینامه عطّار نیشابوری، کنفرانس بینالمللی آینده پژوهی، علوم انسانی و توسعه، 25-1.
اشرفزاده، رضا؛ ناروئی، مسعود، (1395)، پیام های انسان ساز عرفان عطّار و مولانا برای بشر امروز، مشهد: فصل نامه تخصّصی زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، (5)161-143.
ایرانی، محمّد و صادقی، حسین، (1390)، رابطۀ انسان با خدا بر پایۀ اندیشۀ خداگونه پنداریِ انسان در آثار عطّار نیشابوری، سنندج: فصلنامۀ علمی پژوهشی زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، سال دوم، دورۀ سوم، شمارۀ هفت، صص: 108 تا 73.
قبادی، حسینعلی؛ طاهری، قدرتالله؛ قاسمزاده، سیّدعلی؛ فولادی، علیرضا، (1390)، پیامهایجهانی عطّار برای مشکلات فکری انسان معاصر، تهران: پژوهشگاه ادبیّات تعلیمی3(11)، صص: 110-87.
کاظم خانلو، ناصر و محمّدی، سیّده لونا، ( 1395)، فضایل اخلاقی در الهینامه عطّار نیشابوری. تهران: کنگره بین المللی علوم اسلامی، علوم انسانی.1-13.
http://noo.rs/HVGX7) سایت حوزه)
_||_