شناسایی مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس آموزشوپرورش شهرستان مشهد
الموضوعات :حسین فضایلی گاه 1 , علی معقول 2 , احمد اکبری 3 , حمید رضایی فر 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
2 - استادیارگروه علوم تربیتی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
3 - استادیارگروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران.
4 - استادیارگروه مدیریت دولتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدیران, مدیریت, توانمندسازی, روانشناختی, ساختاری,
ملخص المقالة :
توانمندسازی روانشناختی مدیران آموزشوپرورش و اجرای برنامههای مرتبط با آن، یکی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزشی است. این ابزار به صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به بالا رفتن بهرهوری و توسعۀ نیروی انسانی میشود. الگوی علمی این پژوهش براساس مصاحبۀ کیفی صورت گرفته با مدیران و نخبگان آموزشوپرورش انتخاب شد. روش نمونهگیری به دو صورت هدفمند و گلوله برفی میباشد. درنهایت با مراجعه به خبرگان، تعداد 18 مصاحبۀ کیفی صورت گرفت. با استفاده از تکنیک گراندد تئوری به شناسایی مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی مدیران آموزشوپرورش شهرستان مشهد پرداخته شد که ضرورت هر یک از مؤلفههای مدل استخراجشده برای توانمندسازی روانشناختی بررسی گردیده. پژوهش حاضر با روش کدگذاری در سه مرحلۀ باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. نتایج نشان دادند که مجموع تعداد گره های کدهای بدون تکرار، 140 مورد می باشند که طبق تشابهات مفهومی ترکیب و 124 گره (کدهای مشترک) استخراج شدند. بر اساس شهود و درک پژوهشگران از موضوع موردبررسی و با توجه به وجه اشتراک، آنها در قالب 2 مؤلفه اصلی (رویکردهای ساختاری و رویکردهای مدیریتی) و 10 مؤلفه فرعی در قالب گره درختی دستهبندی شدند. درنهایت مؤلفه های اصلی و فرعی تشکیلدهنده توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس آموزشوپرورش شهرستان مشهد بیان شده اند.
_||_