طراحی و ارزیابی مدل مؤلفه های اخلاق حرفهای مدیران مدارس ( رویکردترکیبی)
الموضوعات :عباس علی بذرافشان 1 , مژگان امیریان زاده 2 , رضا زارعی 3 , عباداله احمدی 4
1 - گروه علوم تربیتی ،رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت ،مرودشت ،ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت، ایران.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، مرودشت، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدل, مدیران مدارس, اخلاق حرفهای, مولفهها,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره اول متوسطه استان فارس انجام گرفته است. رویکرد این پژوهش آمیخته از نوع متوالی- اکتشافی است. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل تعداد 17 نفر از مدیران خبره و با تجربه مدارس دوره اول متوسطه استان فارس بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از تکنیک اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری شامل 1020 نفر از مدیران مدارس دوره متوسطه اول استان فارس بودند که تعداد 302 نفر از آنها بر اساس جدول گرجسی ومورگان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه اکتشافی و نیمه ساختاریافته با خبرگان و مطلعان کلیدی و در بخش کمی پژوهش، جهت ارزیابی مدیران دوره اول متوسطه استان فارس، براساس یافتههای بخش کیفی و جمعبندی نظرات خبرگان، پرسشنامهای محقق ساخته، طراحی و استفاده گردید. در تأیید پایایی این پرسشنامه، میزان ضریب آلفای کرونباخ 99/0 محاسبه گردید. یافتهها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و در بخش کمی جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارآماری26 Spss و PLS-Smart استفاده شد. یافتهها در بخش کیفی شامل4 مضمون فراگیر(عوامل فردی-شخصیتی، شایستگیهای حرفهای، عوامل سازمانی و عوامل محیطی)و14مضمون سازماندهنده(ارزشی، نگرشی، انضباطی، دانش فنی، مسئولیتپذیری، همدلی، روابط میان فردی، مدیریتی– راهبردی، مدیریتی– تخصصی، مدیریتی– عملیاتی، مدیریتی– ارتباطی، سیاسی قانونی، فرهنگی اجتماعی، فناوری اطلاعات)بودند که در بخش یافتههای کمی، روایی هر یک از مضامین اخلاق حرفهای با روش تحلیل عاملی اکتشافی، سلسله مراتبی و تاییدی محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از بین مولفههای اخلاق حرفهای، عوامل سازمانی بیشترین سهم را در مدل اخلاق حرفهای مدیران دارد و پس از آن مولفه شایستگیهای حرفهای، عوامل فردی- شخصیتی و عوامل محیطی به ترتیب بیشترین سهم و نقش را در مدل داشتند.
_||_