-
المقاله
1 - شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامیرهبری و مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1400هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدل توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش، کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکتکنندگان این پژوهش، در بخش کتابخانه ای، اسناد بالادستی و اسناد کلیدی آموزش عالی و در بخش میدانی، اعضای هیئتعلم أکثرهدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفه های مدل توسعه حرفهای اعضای هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش، کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکتکنندگان این پژوهش، در بخش کتابخانه ای، اسناد بالادستی و اسناد کلیدی آموزش عالی و در بخش میدانی، اعضای هیئتعلمی، مدیران و مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی بودند. انتخاب افراد به روش نمونهگیری هدفمند با ملاک حداقل پانزده سال سابقه تدریس و پژوهش و مدیریت در دوره های مختلف تحصیلی انجام گردید. نمونهگیری با مشارکت 22 نفر از صاحبنظران و خبرگان صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، شامل دو بخش، بررسی و کنکاش اسناد بالادستی و اسناد آموزش عالی در بخش کتابخانه ای و مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکت کنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. تجزیهوتحلیل داده ها بر اساس تحلیل مضمون انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل توسعه حرفه ای اعضای هیئتعلمی شامل 29 مؤلفه و 6 بعد (آموزشی، پژوهشی، اجرایی، فرهنگی، اخلاقی و خدماتی) می باشد. ضمنا مشارکت کنندگان بیشتر به ابعاد آموزشی، اخلاقی اشاره کردند، اما در اسنادبالادستی به ابعاد پژوهشی، خدماتی و فرهنگی بیشتر پرداخته شده بود. البته مؤلفه های ارائه خدمات تخصصی، نوآوری و ارزش های فرهنگی و اخلاقی، هم در اسنادبالادستی و هم از نظر مشارکت کنندگان مورد تاکید بودند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - ارائه مدل مفهومی آموزش از راه دور مبتنی بر موک در هنرستان های فنی و کاردانشآموزش و پرورش متعالی , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1401مقدمه و هدف: در حال حاضر استفاده از موکها به عنوان یکی از دروازههای یادگیری در قرن بیست و یکم به یادگیری مبتنی بر فناوری که دارای مزایایی در فرآیند یادگیری است، شناخته میشود.لذا هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل مفهومی آموزش از راه دور مبتنی بر موک در هنرستان های فنی و کار أکثرمقدمه و هدف: در حال حاضر استفاده از موکها به عنوان یکی از دروازههای یادگیری در قرن بیست و یکم به یادگیری مبتنی بر فناوری که دارای مزایایی در فرآیند یادگیری است، شناخته میشود.لذا هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل مفهومی آموزش از راه دور مبتنی بر موک در هنرستان های فنی و کاردانش استان فارس بود.روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع توسعه ای با طرح کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون و مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. انتخاب مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری بود و بر اساس آن تعداد 32 نفر از اساتید و متخصصان حوزه آموزش و پرورش انتخاب شدند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده ها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. برای حصول انتقال پذیری، مصاحبه و مشورت با 32 نفرمتخصص صورت گرفت و به منظور رعایت تأئیرپذیری،کلیه جزئیات پژوهش در تمامی مراحل به دقت ثبت وضبط گردید.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد، طراحی چار چوب مفهومی آموزشی از راه دور مبتنی بر موک در هنرستانهای فنی و کاردانش استان فارس شامل چهار بعد اصلی حمایت مدیران با مولفه های (آگاهی مدیران، تعهد مدیران و پاسخگویی مدیران)، حمایت اسناد بالا دستی با مولفه های (چشم انداز، اصلاح اسناد بالا دستی و سیاستگذاری)، بستر سازی با مولفه های (نیروهای متخصص، باورها، سخت افزار، نرم افزار، کاربر پسندی، پشتیبانی، آموزشی و انگیزه بخشی)، برنامه ریزی با مولفه های (هدف گذاری، تدوین محتوا، ارزشیابی) و اجرا با مولفه های (امکان سنجی، طراحی، بکار گیری، ارزیابی) بود.بحث و نتیجه گیری: تعیین مولفه های اصلی تاثیر گذار بر موک در هنرستان های فنی و کار و دانش و توجه به آن ها در امر برنامه ریزی کلان مدیریت آموزش و پرورش، می تواند زمینه ساز استفاده بیش از پیش از این روش آموزشی در سطح کشور باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - ارزیابی و برازش مدل مولفههای اخلاق حرفهای مدیران آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1402پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و برازش مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره متوسطه اول استان فارس، انجام گرفته است. این پژوهش از نـوع توصـیفی - پیمایشـی است که با بهرهگیری از روش متوالی- اکتشافی و با استفاده از طراحی مدل مفهومی اولیه و تعیین ابعاد سهگانه اصلی(ساختاری، مح أکثرپژوهش حاضر با هدف ارزیابی و برازش مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره متوسطه اول استان فارس، انجام گرفته است. این پژوهش از نـوع توصـیفی - پیمایشـی است که با بهرهگیری از روش متوالی- اکتشافی و با استفاده از طراحی مدل مفهومی اولیه و تعیین ابعاد سهگانه اصلی(ساختاری، محتوایی و زمینهای) و نیز14 مولفه فرعی نسبت به تعیین روایی و پایایی مدل و برازش آن اقدام شده است. مدل تحقیق با استفاده از روش معادلات ساختاری( SEM ) و با کمک نرمافزار PLS Smart مورد بررسی و آزمون قرار گرفت. در ادامه، برازش مدل در سه سطح برازش مدل اندازهگیری، برازش مدل ساختاری و برازش کلی مدل(GOF) انجام پذیرفت.در مورد شدت پیشبینی مدل سه مقدار20/0 ،15/0 و 35/0تعیین شده است که در پژوهش حاضر مقدار همه متغیرها، بسیار قابل قبول بود. مقدارRMSR در این مدل 073/0 بود که مقدار قابل قبول کمتر از 80/0میباشد. بنابراین مدل مذکور از برازش بسیار مناسبی برخوردار است. همچنین بار عاملی استاندارد معنیداری t در سطح 95 درصد اطمینان برای تکتک گویههای هر عامل مشخص شده است و مقدار ( R2)56/. حاکی از تأیید مدل با استفاده از معیار مذکور را دارد و قدرت بالای پیشبینی متغیرهای درونزا را تایید میکند .نتایج پژوهش نشان داد که مدل پژوهش از مطلوبیت بسیار بالایی برخوردار است و معیار قدرت پیشبینی مدل، قدرت پیشبینی شاخصهای مربوط به سازهها را نیز مشخص میسازد. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - A conceptual remote educational framework based on Massive Open Online Courses in vocational and Kar-o-Danesh schoolsBiannual Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 6 , زمستان 2023A conceptual remote educational framework was introduced based on Massive Open Online Courses (MOOC) in vocational and Kar-o-Danesh schools in Fars Province-Iran. The study was a developmental work with a qualitative design, which was carried out using content analysis أکثرA conceptual remote educational framework was introduced based on Massive Open Online Courses (MOOC) in vocational and Kar-o-Danesh schools in Fars Province-Iran. The study was a developmental work with a qualitative design, which was carried out using content analysis and semi-structured interview. The participants were selected through a purposeful sampling method based on theoretical saturation criterion. The designed framework contained four main aspects, namely directors’ support (awareness, commitment, and responsiveness), upstream policies support (vision, amendment of plans, and policy making), preparing the ground (expert forces, beliefs, hardware, software, appeal for users, support, education, and motivation), and planning (setting goal, content development, and evaluation), and execution (feasibility study, design, application, and evaluation). The presented conceptual framework in mentioned schools of Fars province helps educational policy makers in launching the MOOC system and its application gives students the opportunity of learn online using new interactive tools, actively participate in the education process. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - The Effect of Storytelling on Elementary Students’ Self-EfficacyBiannual Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 2 , بهار 2019The purpose of this study was to examine the effect of storytelling on the self-efficacy of students. The research method was quasi-experimental along with pretest-posttest. The statistical population consisted of two elementary fourth grades with 21 students in each cl أکثرThe purpose of this study was to examine the effect of storytelling on the self-efficacy of students. The research method was quasi-experimental along with pretest-posttest. The statistical population consisted of two elementary fourth grades with 21 students in each class. One of them was selected as the test group and the other as the control. Before the beginning of the course, a pretest was performed for all students (42 students). The self-efficacy questionnaire (SEQ-C) (Muris) was used for data collection and its validity and reliability were confirmed. Data were analyzed using SPSS software with covariance test after checking the homogeneity of variance and regression. The results showed that there is a significant difference between the control and experimental groups. This means that storytelling had a positive effect on the three dimensions (social, educational and emotional) of students’ self-efficacy. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - واکاوی و اعتبارسنجی مؤلفه های مدل بهسازی منابع انسانی مبتنی بر الگوی توتادوآمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , ستأتي المقالات قريبًاهدف پژوهش حاضر واکاوی و اعتبارسنجی مؤلفه های مدل بهسازی منابع انسانی مبتنی بر الگوی توتادو بود. روش پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) بود. مشارکت کنندگان بخش کیفی پژوهش 20 نفر از مدیران و خبرگان بانک آینده بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور گزینش شدند. ابز أکثر
هدف پژوهش حاضر واکاوی و اعتبارسنجی مؤلفه های مدل بهسازی منابع انسانی مبتنی بر الگوی توتادو بود. روش پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) بود. مشارکت کنندگان بخش کیفی پژوهش 20 نفر از مدیران و خبرگان بانک آینده بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور گزینش شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. یافته ها با رویکرد گراندد تئوری و با استفاده از نرم افزار ATLASTI کدگذاری و تحلیل شدند. اعتباریابی یافته بر اساس روش¬های سه سویه سازی، موضع گیری پژوهشگر و کاوش بوسیله مشارکت کنندگان انجام شد. در مرحله کمی روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان بانک آینده به تعداد 300 نفر بود . نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پژوهش با استفاده از روایی محتوایی محاسبه گردید. برای تعیین پایایی پژوهش از پایایی ترکیبی استفاده شد. یافتههای پژوهش در پنج مقوله شرایط علی، زمینهای، مداخله گر، راهبرد و پیامدها در چهار دسته فردی، گروهی، سازمانی و اجتماعی به تفکیک در 6 مقوله، 17 کد محوری شناسایی شدند. نتایج نشان داد که مدل آموزش و بهسازی کارکنان بر مبنای الگوی توتادو در صنعت بانکداری باعث افزایش توانمندی، بهبود کیفیت خدمات و افزایش بهرهوری سازمانی میشود. معادلات ساختاری نشان داد روابط پیشنهادی در تحلیل کیفی از نظر آماری نیز مورد تائید است. بارهای عاملی بالای 3/0، آماره های تی بالاتر از 96/1 به دست آمدند. بنابراین مدل آموزش و بهسازی منابع انسانی بر مبنای الگوی توتادو از برازش لازم برخوردار است.
تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - طراحی و ارزیابی مدل مؤلفه های اخلاق حرفهای مدیران مدارس ( رویکردترکیبی)نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 73 , السنة 19 , زمستان 1402پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره اول متوسطه استان فارس انجام گرفته است. رویکرد این پژوهش آمیخته از نوع متوالی- اکتشافی است. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل تعداد 17 نفر از مدیران خبره و با تجربه مدارس دوره اول متوسطه أکثر
پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل اخلاق حرفهای مدیران مدارس دوره اول متوسطه استان فارس انجام گرفته است. رویکرد این پژوهش آمیخته از نوع متوالی- اکتشافی است. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل تعداد 17 نفر از مدیران خبره و با تجربه مدارس دوره اول متوسطه استان فارس بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و با استفاده از تکنیک اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری شامل 1020 نفر از مدیران مدارس دوره متوسطه اول استان فارس بودند که تعداد 302 نفر از آنها بر اساس جدول گرجسی ومورگان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه اکتشافی و نیمه ساختاریافته با خبرگان و مطلعان کلیدی و در بخش کمی پژوهش، جهت ارزیابی مدیران دوره اول متوسطه استان فارس، براساس یافتههای بخش کیفی و جمعبندی نظرات خبرگان، پرسشنامهای محقق ساخته، طراحی و استفاده گردید. در تأیید پایایی این پرسشنامه، میزان ضریب آلفای کرونباخ 99/0 محاسبه گردید. یافتهها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و در بخش کمی جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارآماری26 Spss و PLS-Smart استفاده شد. یافتهها در بخش کیفی شامل4 مضمون فراگیر(عوامل فردی-شخصیتی، شایستگیهای حرفهای، عوامل سازمانی و عوامل محیطی)و14مضمون سازماندهنده(ارزشی، نگرشی، انضباطی، دانش فنی، مسئولیتپذیری، همدلی، روابط میان فردی، مدیریتی– راهبردی، مدیریتی– تخصصی، مدیریتی– عملیاتی، مدیریتی– ارتباطی، سیاسی قانونی، فرهنگی اجتماعی، فناوری اطلاعات)بودند که در بخش یافتههای کمی، روایی هر یک از مضامین اخلاق حرفهای با روش تحلیل عاملی اکتشافی، سلسله مراتبی و تاییدی محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از بین مولفههای اخلاق حرفهای، عوامل سازمانی بیشترین سهم را در مدل اخلاق حرفهای مدیران دارد و پس از آن مولفه شایستگیهای حرفهای، عوامل فردی- شخصیتی و عوامل محیطی به ترتیب بیشترین سهم و نقش را در مدل داشتند.
تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - بررسی دیدگاههای دانشآموزان دختر دوره متوسطه در مورد معیارهای اجتماعی- آموزشی انتخاب مدرسه غیردولتیفصلنامه زن و جامعه , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1398پژوهش حاضر باهدف بررسی دیدگاههای دانشآموزان دختر دورهی متوسطه در مورد معیارهای اجتماعی-آموزشی انتخاب مدرسهی غیردولتی انجام شد. روش انجام تحقیق کمّی و از نوع توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایهی یازدهم مدارس غیردولتی شهرستان فیروزآبا أکثرپژوهش حاضر باهدف بررسی دیدگاههای دانشآموزان دختر دورهی متوسطه در مورد معیارهای اجتماعی-آموزشی انتخاب مدرسهی غیردولتی انجام شد. روش انجام تحقیق کمّی و از نوع توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایهی یازدهم مدارس غیردولتی شهرستان فیروزآباد بود. حجم نمونه با جامعه مساوی و تعداد 119 دانشآموز بود. ابزار مورداستفاده، پرسشنامه محقق ساخته در دو بعد اجتماعی -آموزشی شامل چهار مؤلفهی اجتماعی (امور پرورشی، امور انگیزشی، ویژگیهای معلمان و نتایج مدرسه) و پنج مؤلفهی آموزشی (امکانات فیزیکی و آموزشی، کیفیت آموزشی، فناوری اطلاعات، ارزشیابی مستمر و مدیریت مدرسه) با 45 شاخص بود. نتایج نشان داد که دانشآموزان، مؤلفهی مدیریت مدرسه را مهمترین معیار انتخاب مدرسه غیردولتی میدانند. همچنین ویژگیهای معلمان و امور انگیزشی در اولویتهای بعدی قرار گرفت. ضمن اینکه از 45 شاخص پرسشنامه، شاخصهای آشنایی مدیر مدرسه با شیوههای علمی مدیریت، برخورداری از معلمان متخصص و ارتباطات دائمی معلمان با اولیاء، از دیدگاه دانشآموزان حائز بیشترین اهمیت بودند. در مجموع معیارهای اجتماعی با میانگین 04/5 و معیارهای آموزشی با میانگین 00/5 در انتخاب مدرسه دخالت داشتند. تفاصيل المقالة