تبیین رابطه بین عدالت سازمانی و سکوت سازمانی در آموزش و پرورش
الموضوعات :محمود ابوالقاسمی 1 , مهدی خیراندیش 2 , مرتضی مهدوی نیک 3 , داریوش مهری 4
1 - دانشیاردانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
2 - استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاری
3 - سایر
4 - سایر
الکلمات المفتاحية: عدالت سازمانی, سکوت سازمانی, سکوت انفعالی, سکوت تدافعی, سکوت فرااجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و سکوت معلمان میپردازد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس دولتی و غیر انتفاعی متوسطه ناحیه 5 تبریز در سال تحصیلی 1392-1391 به تعداد 242 نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 150 نفر بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند.این پژوهش از نظر هدف، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نوع استفاده، تحقیقی کاربردی است. ابزار سنجش پژوهش شامل دو پرسش نامة استاندارد عدالت سازمانی نیههوف و مورمن (1993) و پرسش نامه سکوت سازمانی برگرفته از مدل ونداین و همکاران (2003) میباشد. روایی پرسش نامهها توسط اساتید مدیریت آموزشی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به مقدار92 درصد و 84 درصد تایید شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با کمک آزمون همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون نشان داد که بین تمامی ابعاد عدالت سازمانی و مولفههای سکوت سازمانی به جز عدالت رویه ای و سکوت انفعالی و عدالت توزیعی و سکوت فرااجتماعی رابطة معکوس و معناداری وجوددارد.