ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد2,السنة
13
,
تابستان
1402
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای مؤثر در مدیریت کارآفرینانه مدارس انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و به لحاظ هدف کاربردی است. با گردآوری و تحلیل محتوای دادههای کیفی، مضمونهای سازمان دهنده و مضمونهای پایه شناسایی شده ا ند. در این پژوهش با خب أکثر
زمینه و هدف: این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای مؤثر در مدیریت کارآفرینانه مدارس انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و به لحاظ هدف کاربردی است. با گردآوری و تحلیل محتوای دادههای کیفی، مضمونهای سازمان دهنده و مضمونهای پایه شناسایی شده ا ند. در این پژوهش با خبرگان نظری و تجربی شامل اساتید کارآفرینی و مدیریت آموزشی و همچنین مدیران مدارس کارآفرین در مجموع 18 نفر مصاحبه انجام شد. این افراد بهصورت گلوله برفی انتخاب شده و مصاحبه تا رسیدن به مرحله اشباع نظری ادامه یافته است. تجزیه و تحلیل دادهها براساس تحلیل مضمون بوده و برای اعتباریابی دادهها از روش کدگذاری بین دو آزمون استفاده شد.
یافتهها: براساس نتایج این پژوهش مؤلفههای مؤثر در مدیریت کارآفرینانه مدارس در 6 مضمون سازمان دهنده شامل برنامه ریزی کارآفرینانه، تأمین منابع کارآفرینانه، سازماندهی کارآفرینانه، نظام انگیزش کارآفرینانه، رهبری کارآفرینانه، سیستم ارزشیابی کارآفرینانه طبقه بندی شده است.
نتیجه گیری: لازمه اجرای مدیریت کارآفرینانه مدارس، در بکارگیری صحیح این مولفه ها توسط مدیران است. آنها باید در نحوه مدیریت خود تجدید نظر اساسی داشته و بدانند که با مدیریت سنتی نمی توانند کارآفرینی را در مدارس گسترش دهند.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و سکوت معلمان میپردازد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس دولتی و غیر انتفاعی متوسطه ناحیه 5 تبریز در سال تحصیلی 1392-1391 به تعداد 242 نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 150 أکثر
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و سکوت معلمان میپردازد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مدارس دولتی و غیر انتفاعی متوسطه ناحیه 5 تبریز در سال تحصیلی 1392-1391 به تعداد 242 نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 150 نفر بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند.این پژوهش از نظر هدف، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نوع استفاده، تحقیقی کاربردی است. ابزار سنجش پژوهش شامل دو پرسش نامة استاندارد عدالت سازمانی نیههوف و مورمن (1993) و پرسش نامه سکوت سازمانی برگرفته از مدل ونداین و همکاران (2003) میباشد. روایی پرسش نامهها توسط اساتید مدیریت آموزشی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به مقدار92 درصد و 84 درصد تایید شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها با کمک آزمون همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون نشان داد که بین تمامی ابعاد عدالت سازمانی و مولفههای سکوت سازمانی به جز عدالت رویه ای و سکوت انفعالی و عدالت توزیعی و سکوت فرااجتماعی رابطة معکوس و معناداری وجوددارد.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی مهندسی منابع آب
,
العدد4,السنة
8
,
پاییز
1394
افزایش دقت براورد دادههای مفقود بارش روزانه، بویژه در حوضههای بزرگ آبخیز با شبکه باران سنجی غیر متراکم، یکی از چالشهای آبشناسها میباشد. در این مطالعه، شش شبیه شبکه عصبی مصنوعی به نامهای MLP، TLFN، RBF، RNN، TDRNN وCFNN با روشهای مختلف اعتبار سنجی برای تکم أکثر
افزایش دقت براورد دادههای مفقود بارش روزانه، بویژه در حوضههای بزرگ آبخیز با شبکه باران سنجی غیر متراکم، یکی از چالشهای آبشناسها میباشد. در این مطالعه، شش شبیه شبکه عصبی مصنوعی به نامهای MLP، TLFN، RBF، RNN، TDRNN وCFNN با روشهای مختلف اعتبار سنجی برای تکمیل دادههای مفقود بارش روزانه در مقایسه با روشهای زمین آمار کریجینگ و کوکریجینگ با شبیههای مختلف مورد بررسی قرار گرفته اند. برای ارزیابی دقت شبیههای مختلف در تکمیل دادههای مفقود، از دادههای بارش 15 ایستگاه بارانسنجی موجود در حوضهی رود کرخه استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که شبیههای MLP، TLFN، CFNN وکوکریجینگ میتوانند دقیقترین برآورد را از مقادیر گم شده ارائه دهند، هرچند به نظر میرسد که شبیه MLP در براورد دادههای مفقود بارش موثرتر از بقیه است. همچنین، بر اساس نتایج به دست آمده، شبیه RNN و TDRNN در مورد دادههای بارش تناسب کمتری داشته، و ضعیفترین نتیجه مربوط به شبیه RBF است. روش کریجینگ از روشهای برتر عملکرد ضعیفتری داشته، اما از شبیههای RNN و TDRNNو RBF بهتر است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications