ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت آموزش بر اساس تفکر ناب در سازمان تامین اجتماعی
الموضوعات :فاطمه منوچهری دزکی 1 , پریوش جعفری 2 , نادرقلی قورچیان 3 , امیرحسین محمدداودی 4
1 - سازمان تامین اجتماعی
2 - معاون آموزشی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش, تفکر ناب, سازمان تامین اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت آموزش بر اساس تفکر ناب در سازمان تامین اجتماعی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی - پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، معاونین، روسا و کارشناسان آموزش در واحدهای ستادی و اجرایی و سوپروایزرین آموزشی بیمارستانهای تابعه سازمان تامین اجتماعی (420 نفر) بوده است. حجم نمونه آماری مطابق جدول مورگان 200 نفر برآورد و از طریق روش نمونهگیری تصادفی – طبقهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته، شامل 17 مولفه و 126 گویه استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه از طریق اجرای آزمایشی، روایی محتوایی از طریق مرور جامع ادبیات و قضاوت خبرگان و روایی سازه توسط تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 97/0 برآورد شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (جداول فراوانی، میانگین، واریانس، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنف و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها در سطح 0.01، 17 بعد و 117 مولفه را بعنوان ابعاد و مولفههای آموزش ناب در سازمان تامین اجتماعی نشان داد که میزان اثرات کلی این ابعاد برابر 73/63 درصد بوده و بعد جریان ارزش (شناسایی اتلافها و فعالیتهای ارزشآفرین) بالاترین سهم (52/84) و بعد مدیریت منابع انسانی کمترین سهم (48/0) را داشت. بررسی وضعیت آموزش در سازمان تامین اجتماعی نشان داد که مقادیر هریک از ابعاد کمی بالاتر از میانگین جامعه میباشد لیکن هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارد. بدین ترتیب ضمن ارائه سازوکارهای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب، مدل نهایی ارتقاء کیفیت آموزش بر اساس تفکر ناب در سازمان تامیناجتماعی طراحی، درجه تناسب مدل ارائهشده مشخص و برازش آن با نتیجه عالی مورد تایید قرارگرفت.
_||_
Alagaraja, M. 2010. Lean Thinking as applied to the adult education environment. International Journal. Human Resources Development and Management, 10(1), 51-62.
Antony, J. 2014. Readiness factors for the Lean Six Sigma journey in the higher education sector. International Journal of Productivity and Performance Management, 63(2), 257-264.
Armenakis, A.A., Harris, S.G., & Mossholder, K.W. 1993. Creating readiness for organizational change. Human Relations, 46(6), 681-703.
Arndt, A.D., & Karande, K. 2012. Is it better for Salespeople to Have the Highest Customer Orientation or Strong Fit with their Group's Customer Orientation? Findings from Automobile Dealerships. Journal of Retailing and Consumer Services, 19(3), 353-359.
Ashtiani, N.N., Bhuiyan, N., & Zanjani, M.K. 2017. Lean Leadership Practices – A Literature Review. Ind Eng Manage. 6: 226.
Balushi, A.S., Sohal, AS., Singh, PJ., Hijri, A., Farsi, YM., & Abri, R. 2014. Readiness factors for lean implementation in healthcare setting. Journal of health Organization and Management, 28(2), 135-153.
Balzer, W., Brodke, M., & Kizhakethalackal, E. T. 2015. Lean higher education: successes, challenges and realizing potential. International Journal of Quality & Reliability Management, 32(9), 924-933.
Balzer, William K., David E, Francis., Timothy C, Krehbiel,. & Nicholas Shea. 2016. A review and perspective on Lean in higher education. Quality Assurance in Education, 24(4), 442-462.
Barroso IPM., Santos SMF., & Carravilla MA. Beyond classroom boundaries: how higher education institutionsapply lean [Online]. [cited 2010]; Available from: URL: http://www.redlas.net/materiali/priloge/slo/76185.pdf.
Ben-Tovim, D.I., Bassham, J.E., Bolch, D., Martin, M.A., Dougherty, M& ,. Szwarcbord. M. .2007Lean thinking across a hospital: redesigning care at the Flinders Medical Centre. Australian Health Review, 31(1), 10-5.
Butler TW, Leong GK, Everett LN. 1996. The operationsmanagement role in hospital strategic planning. Journal of Operations Management; 14(2), 137-156.
Edward, D.A., & Maleyeff, j. 2005. The integration of lean management and six sigma.The TQM magazine. 7(1).
Emiliani, M. L. 2004. Improving business school courses by applying Lean principles and practices. Quality Assurance in Education, 12(4), 175-187.
Fillingham, D. 2007. Can lean save lives? Leadership in Health Services, 20(4), 231-241.
Goriwondo, W., Mhlanga, S. & Marecha, A. 2011. Use of the Value Stream Mapping Tool for Waste Reduction in Manufacturing. Case Study for Bread. International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, Kuala Lumpur, Malaysia, January, 22 – 24.
Hines, P., & Lethbridge, S. 2008. New Development: Creating a Lean University. Public Money & Management, 28(1), 53-56.
Luminita, P. 2017. continuous improvement processes using lean management tools, A case study. Transilvania university of Brasov, Department of Manufacturing Engineering, Mihai Viteazu, 5, Brasov, Romania.
MacDufile, J.P., & Helper, S. 1997. Creating lean suppliers: diffusing lean production through the supply chain. Paper presented at International Motor Vehicle Program (IMVP), FY’97 IMVP working paper, 39(4), 118-151.
Manzouri, Malihe., Mohd Nizam, Ab-Rahman., Che Rosmawati, Che Mohd Zain., & Ezad, Azraai Jamsari. 2014. Inceasing Production and Elimaiting Waste through Lean Tools and Techniques for Halal Food Companies. Sustainability, 6(12), 9179-9204.
Markham, C., & Conn, SS. 2013. Application of lean management techniques in support of improved online learning: a baseline study of deterministic factors related to instructional design and course development efficacy. Proceedings of the Information Systems Educators Conference; San Antonio, TX.
Melton,T. 2005. The Benefits of Lean Manufacturing, What Lean Thinking has to Offer the Process Industries. Chemical Engineering Research and Design, 83(A6), 662–673.
Nadeem, M. 2010. The Role of training in determining the employee corporate behavior with respect to organizational productivity. international journal business & management, 21-34
Pintelon, L., VanPuyvelde, F. 2006. Maintenance Decision Making, Leuven, Belgium, Acco.
Radnor Z & Bucci G. 2011. Analysis of Lean Implementation in UK Business Schools and Universities. London, UK: Association of Business Schools Lean Report.
Singh Kang, Parminder., Mukhongo Manyonge, Lawrence. 2014. Exploration of Lean Principals in Higher Educational Institutes – Based on Degree of mplementation and Indigence. International Journal of Scientific & Engineering Research, 5(2), 831-838.
Vukadinovic, saveta., djapan, Marko., & macuzic, Ivan. 2017. Education for lean and lean for education. International Journal for Quality Research, 11(1), 35–50.
Ziskovsky, B., Ziskovsky, J. 2007. Doing more with less – going lean in education. Shoreview, MN: Lean Education Enterprises, Inc. Dimensions and components of training based on lean thinking in social security organization