اعتماد به اخبار صدا و سیما و تبیین عوامل موثر بر آن
الموضوعات : پژوهش اجتماعیحسین بنی فاطمه 1 , توکل آقایاری هیر 2 , صابر جعفری 3
1 - استاد جامعه شناسی/ دانشگاه تبریز
2 - دانشیار جمعیت شناسی/ دانشگاه تبریز
3 - دبیر/آموزش و پرورش
الکلمات المفتاحية: مشارکت اجتماعی, احساس امنیت اجتماعی, اعتماد به اخبار, ارزیابی مثبت از عملکرد رسانه,
ملخص المقالة :
مهمترین وظیفه و نقش اساسی وسایل ارتباط جمعی، انتشار اخبار رویدادهای اجتماعی می باشد. تمامی خبرگزاری های ملی و بین المللی که عمدتا در بخش تلویزیون به فعالیت می پردازند همواره به این امر واقف هستند که برای جذب مخاطب و اثرگذاری بر آن باید سطح اعتماد مخاطب به اخبار منتشره را بالا برد. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی عوامل جامعهشناختی مرتبط با میزان اعتماد به اخبار شبکههای تلویزیونی ۱، ۲ و ۳ در بین شهروندان جوان شهر تبریز میباشد. برای رسیدن به این هدف از نظریههای اعتماد اجتماعیِ آنتونی گیدنز، کلاوس اوفه، رابرت پاتنام و پیتر زتومکا استفاده شده است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش کلیه شهروندان شهر تبریز در بازه سنی 43- 15هستند که تعداد آنها ۵۷۹۶۹۴ میباشد. از میان این تعداد، ۴۰۰ نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق، میانگین اعتماد به اخبار در هر سه شبکه در سطح نسبتا پایینی قرار داشته که با مقایسه میانگین ها مشخص شد که میزان اعتماد به اخبار شبکه 2 کمی بیشتر از سایر شبکه ها می باشد. اغلب فرضیه ها با استفاده از آزمون R پیرسون در این پژوهش مورد تایید قرار گرفتند و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای ارزیابی مثبت از عملکرد رسانه داخلی، احساس امنیت اجتماعی و میزان دینداری به عنوان متغیرهای موثر بر میزان اعتماد به اخبار شبکههای ۱، ۲ و ۳ شناسایی شدند که در مجموع توانستند بیش از 20 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
_||_