قدرت یک پدیده مختص به فضا است. بنابراین قدرت باید به طور مداوم در ارتباط با یک مکان خاص و تغییرات آن در طول زمان مورد تحلیل قرار گیرد. شهر یک فضای قابل دسترس و مهم برای بررسی رابطه بین فضا و قدرت است. شهرها از نیمه دوم قرن بیستم مکانهای مهمی برای مطالعه قدرتهای سیاسی أکثر
قدرت یک پدیده مختص به فضا است. بنابراین قدرت باید به طور مداوم در ارتباط با یک مکان خاص و تغییرات آن در طول زمان مورد تحلیل قرار گیرد. شهر یک فضای قابل دسترس و مهم برای بررسی رابطه بین فضا و قدرت است. شهرها از نیمه دوم قرن بیستم مکانهای مهمی برای مطالعه قدرتهای سیاسی شدهاند که هم به طور آشکار و هم به طور ضمنی منعکسکننده استقرار نظم اجتماعی و سیاسی وسیعی هستند. فوکو از نخستین محققانی بود که شهرها را از آغاز قرن 17 به عنوان مکانی برای کنترل و سازگاری تلقی میکرد. در تحلیلهای فوکو فضا میانجی و تکنیک قدرت است و برنامهریزی شهری و معماری به عنوان یک دستگاه عادیسازی از طریق تولید یک فضای انضباطی جهت تنظیم هدفمند زندگی روزمره، تلقی میشود. برای نشان دادن این نقش میانجیگر، فوکو مفهوم دیسپوزیتیف را مطرح میکند. در این مقاله، با بررسی این مفهوم نشان داده شد که چگونه قدرت و عوامل آن در داخل و جریان فضاهایی که در آن ساکن میشوند پیشروی و اعمال فشار میکنند. همچنین مشخص شد که تبیینهای انضباطی در ارتباط با رابطه بین قدرت و فضای شهری کامل نیستند. به ویژه در تبیین مناطق فقیر و حاشینه نشین. بر همین اساس با بررسی مفهوم اَبجِکت در آراء کریستوا نشان داده شد که چیزی فراتر از قدرت انضباطی در شکلدهی بدن و فضای شهری دخالت دارد.
تفاصيل المقالة
در هزارهی سوم، اینترنت نقش مهم و روزافزونی در زندگی نوجوانان و جوانان ایفا میکند. جاذبهی اینترنت باعث شده تا بسیاری از جوانان و نوجوانان به جای تعامل با همسالان و والدین، اینترنت را برگزینند. این همنشینی با اینترنت به مرور زمان تجربهی شیرین در جمع بودن را از فرد می أکثر
در هزارهی سوم، اینترنت نقش مهم و روزافزونی در زندگی نوجوانان و جوانان ایفا میکند. جاذبهی اینترنت باعث شده تا بسیاری از جوانان و نوجوانان به جای تعامل با همسالان و والدین، اینترنت را برگزینند. این همنشینی با اینترنت به مرور زمان تجربهی شیرین در جمع بودن را از فرد میگیرد و میتواند به انزوای اجتماعی منجر شود. مطالعهی حاضر به منظور تعیین ارتباط میان میزان استفاده از اینترنت و انزوای اجتماعی طراحی شده است.
روش تحقیق مورد استفادهی این پژوهش پیمایشی و شیوهی تحقیق همبستگی است. جامعهی آماری این تحقیق کلیهی کاربران 29-15 سالهی کافینتهای شهر تبریز در مرداد و شهریور ماه 1394 هستند. نتیجهی حاصل از آزمون فرضیهها نشان دهندهی وجود رابطهی معنادار بین متغیرهای وضعیت تأهل، پایگاه اقتصادی – اجتماعی، میزان استفاده از اینترنت، میزان استفادهی اجتماعی از اینترنت و جامعهپذیری مجازی به عنوان متغیرهای مستقل و انزوای اجتماعی به عنوان متغیر وابستهی تحقیق است. به علاوه نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیرهی تحقیق نشان میدهد که 21 درصد از تغییرات متغیر وابسته، توسط متغیرهای مستقل باقیمانده در مدل (وضعیت تأهل، میزان استفاده از اینترنت، جامعهپذیری مجازی و پایگاه اقتصادی – اجتماعی) تبیین میشود.
تفاصيل المقالة
تغییرات اجتماعی - فرهنگی
,
العدد2,السنة
0
,
تابستان
1395
در چند دهه اخیر کیفیت زندگی به عنوان یکی از مؤلفههای مهم توسعه پایدار شناخته شده است. کیفیت زندگی مفهوم وسیعی است که همه ابعاد زندگی از جمله ابعاد مادی، معنوی، جسمانی، اجتماعی و محیطی را در بر می گیرد. لذا، در این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی همسران شاهد شه أکثر
در چند دهه اخیر کیفیت زندگی به عنوان یکی از مؤلفههای مهم توسعه پایدار شناخته شده است. کیفیت زندگی مفهوم وسیعی است که همه ابعاد زندگی از جمله ابعاد مادی، معنوی، جسمانی، اجتماعی و محیطی را در بر می گیرد. لذا، در این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی همسران شاهد شهر تبریز پرداخته شده است. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش، 260 نفر از همسران شهدای شهر تبریز بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه سلامت اجتماعی و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که رابطه معنادار و همبستگی مثبت و مستقیمی بین سلامت اجتماعی و ابعاد آن با کیفیت زندگی همسران شهدا وجود دارد. همچنین مشخص گردید که میزان سلامت اجتماعی و کیفیت زندگی همسران شهدا در سطح متوسط قرار دارد. در این تحقیق بین سن و وضعیت تأهل با کیفیت زندگی همسران شهدا همبستگی معنادار نبود ولی متغیرهای درآمد، تحصیلات و وضعیت اشتغال همبستگی مستقیم و مثبت با کیفیت زندگی همسران شهدا داشت. همچنین، برای تعیین قدرت پیشبینی کنندگی متغیرها از تحلیل رگرسیون گام به گام نیز استفاده شد.
تفاصيل المقالة
تغییرات اجتماعی - فرهنگی
,
العدد2,السنة
0
,
تابستان
1393
احساس نشاط یکی از مهمترین پشتوانههای ما برای مقابله با مشکلات است. نشاط واقعی به این بستگی دارد که انسان نیازهای درونی و پنهانی خود را از طریقی که جامعه و هنجارهای معمول آن را قبول دارد، برآورد. هدف اصلی این تحقیق عبارت بود از:بررسی رابطه بین میزان امنیت اجتماعی و میزا أکثر
احساس نشاط یکی از مهمترین پشتوانههای ما برای مقابله با مشکلات است. نشاط واقعی به این بستگی دارد که انسان نیازهای درونی و پنهانی خود را از طریقی که جامعه و هنجارهای معمول آن را قبول دارد، برآورد. هدف اصلی این تحقیق عبارت بود از:بررسی رابطه بین میزان امنیت اجتماعی و میزان نشاط اجتماعیدر بین کارکنان استانداری آذربایجان شرقی که برای مطالعه این هدف از روش پیمایش استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان سازمان استانداری آذربایجانشرقی اعم از زن و مرد متشکل از 447 نفر هستند.تعداد 205 نفر از جامعه آماری بر اساس جدول مورگان به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شد و بعد از جمع آوری دادهها نتایج زیر بهدست آمد: بین میزان احساس امنیت اجتماعی و مؤلّفههای آن؛ احساس امنیت روانی و شغلی و میزان نشاط اجتماعی رابطه معنیداری وجود دارد و به غیر از سن، تفاوت معناداری در میزان نشاط اجتماعی بر اساس جنس، وضعیت تأهل، وضعیت استخدامی و سابقه کاری وجود ندارد.
تفاصيل المقالة
مهمترین وظیفه و نقش اساسی وسایل ارتباط جمعی، انتشار اخبار رویدادهای اجتماعی می باشد. تمامی خبرگزاری های ملی و بین المللی که عمدتا در بخش تلویزیون به فعالیت می پردازند همواره به این امر واقف هستند که برای جذب مخاطب و اثرگذاری بر آن باید سطح اعتماد مخاطب به اخبار منتشره ر أکثر
مهمترین وظیفه و نقش اساسی وسایل ارتباط جمعی، انتشار اخبار رویدادهای اجتماعی می باشد. تمامی خبرگزاری های ملی و بین المللی که عمدتا در بخش تلویزیون به فعالیت می پردازند همواره به این امر واقف هستند که برای جذب مخاطب و اثرگذاری بر آن باید سطح اعتماد مخاطب به اخبار منتشره را بالا برد. هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی عوامل جامعهشناختی مرتبط با میزان اعتماد به اخبار شبکههای تلویزیونی ۱، ۲ و ۳ در بین شهروندان جوان شهر تبریز میباشد. برای رسیدن به این هدف از نظریههای اعتماد اجتماعیِ آنتونی گیدنز، کلاوس اوفه، رابرت پاتنام و پیتر زتومکا استفاده شده است. روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش کلیه شهروندان شهر تبریز در بازه سنی 43- 15هستند که تعداد آنها ۵۷۹۶۹۴ میباشد. از میان این تعداد، ۴۰۰ نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و برای تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق، میانگین اعتماد به اخبار در هر سه شبکه در سطح نسبتا پایینی قرار داشته که با مقایسه میانگین ها مشخص شد که میزان اعتماد به اخبار شبکه 2 کمی بیشتر از سایر شبکه ها می باشد. اغلب فرضیه ها با استفاده از آزمون R پیرسون در این پژوهش مورد تایید قرار گرفتند و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای ارزیابی مثبت از عملکرد رسانه داخلی، احساس امنیت اجتماعی و میزان دینداری به عنوان متغیرهای موثر بر میزان اعتماد به اخبار شبکههای ۱، ۲ و ۳ شناسایی شدند که در مجموع توانستند بیش از 20 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications