بررسی عوامل سازنده برند کارفرما مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت
الموضوعات : پژوهش اجتماعیلیلا گریزان 1 , سید علی اکبر احمدی 2 , وحید چناری 3
1 - کارشناس ارشد آموزش
2 - استاد گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.
الکلمات المفتاحية: مسئولیت اجتماعی, برندسازی, برند کارفرما, شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل سازنده برند کارفرما مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت بود. در راستای این هدف، به شناسایی عوامل مدل سازی برند کارفرما مبتنی بر مسئولیت اجتماعی و تبیین مدل طراحی شده پرداخته شد. پژوهش مذکور از لحاظ هدف بنیادی، از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی – اکتشافی و از نوع تحقیقات آمیخته بود. جامعه آماری تحقیق را خبرگان، مدیران و کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت های تابعه آن می باشد. تعداد خبرگان 37 نفر (که به روش غیراحتمالی قضاوتی انتخاب شدند) و تعداد کارشناسان و مدیران 270 نفر برآورد گردید. از میان خبرگان، تنها 26 نفر تمایل به همکاری در مراحل تحقیق داشتند. در مرحله کیفی به شناسایی عوامل سازنده برند کارفرما و مسئولیت اجتماعی شرکت پرداخته شد که ابتدا براساس مطالعات گذشته و سپس با استفاده از تحلیل محتوا، عوامل مذکور شناسایی شدند. مصاحبه براساس اصل کفایت نظری انجام گرفت. بدین ترتیب مصاحبه با 13 نفر به نتیجه رسید. و با استفاده از آزمون دلفی، عوامل شناسایی شده ارزیابی شدند و عوامل بی اهمیت حذف گردید. براساس نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل محتوا و آزمون دلفی متغیر برند کارفرما دارای 8 بعد وفاداری به برند، کارمندگرایی، ارتباطات برند، اخلاق گرایی اجتماعی- فرهنگی، تصویر برند، برندآگاهی، ارزش آفرینی برند و رقابت پذیری برند است و برای متغیر مسئولیت اجتماعی سازمان، 7 بعد مشتریان، بشردوستانه، اقتصادی، کارکنان، الزامات قانونی، پاسخگویی اخلاقی و زیست محیطی شناسایی شد که براساس آن مدل پژوهش طراحی گردید.
_||_