بررسی عوامل سازنده برند کارفرما مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت
محورهای موضوعی : پژوهش های اجتماعیلیلا گریزان 1 , سید علی اکبر احمدی 2 , وحید چناری 3
1 - کارشناس ارشد آموزش
2 - استاد گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران.
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی, برندسازی, برند کارفرما, شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر بررسی عوامل سازنده برند کارفرما مبتنی بر مسئولیت اجتماعی شرکت بود. در راستای این هدف، به شناسایی عوامل مدل سازی برند کارفرما مبتنی بر مسئولیت اجتماعی و تبیین مدل طراحی شده پرداخته شد. پژوهش مذکور از لحاظ هدف بنیادی، از لحاظ نحوه گردآوری داده ها، توصیفی – اکتشافی و از نوع تحقیقات آمیخته بود. جامعه آماری تحقیق را خبرگان، مدیران و کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت های تابعه آن می باشد. تعداد خبرگان 37 نفر (که به روش غیراحتمالی قضاوتی انتخاب شدند) و تعداد کارشناسان و مدیران 270 نفر برآورد گردید. از میان خبرگان، تنها 26 نفر تمایل به همکاری در مراحل تحقیق داشتند. در مرحله کیفی به شناسایی عوامل سازنده برند کارفرما و مسئولیت اجتماعی شرکت پرداخته شد که ابتدا براساس مطالعات گذشته و سپس با استفاده از تحلیل محتوا، عوامل مذکور شناسایی شدند. مصاحبه براساس اصل کفایت نظری انجام گرفت. بدین ترتیب مصاحبه با 13 نفر به نتیجه رسید. و با استفاده از آزمون دلفی، عوامل شناسایی شده ارزیابی شدند و عوامل بی اهمیت حذف گردید. براساس نتایج به دست آمده از آزمون تحلیل محتوا و آزمون دلفی متغیر برند کارفرما دارای 8 بعد وفاداری به برند، کارمندگرایی، ارتباطات برند، اخلاق گرایی اجتماعی- فرهنگی، تصویر برند، برندآگاهی، ارزش آفرینی برند و رقابت پذیری برند است و برای متغیر مسئولیت اجتماعی سازمان، 7 بعد مشتریان، بشردوستانه، اقتصادی، کارکنان، الزامات قانونی، پاسخگویی اخلاقی و زیست محیطی شناسایی شد که براساس آن مدل پژوهش طراحی گردید.
The purpose of this study was to design an employer brand model based on corporate social responsibility. In line with this goal, the factors were identified; the employer's brand modeling based on social responsibility and the designed model were explained. The research was descriptive-exploratory and mixed research in terms of basic-applied purpose, in terms of data collection. The statistical population of the study consisted of experts, managers and experts of the National Company of Southern Oilfields and its subsidiaries. The number of experts was 37 (who were randomly selected) and the number of experts and managers was 270. Among the experts, only 26 were willing to cooperate in the research process. In the qualitative stage, the constituent factors of the employer brand and the company's social responsibility were identified, which were first identified based on previous studies and then using content analysis. The interview was conducted based on the principle of theoretical adequacy. Thus, the interview with 13 people was concluded. In a quantitative step, using Delphi test, the identified factors were evaluated and the insignificant factors were removed. Based on the results of content analysis test and Delphi test, the employer brand has 8 dimensions of loyalty, employee orientation, brand communication, socio-cultural ethics, brand image, brand awareness, value creation and competitiveness. For the organizational social responsibility variable, 7 dimensions of customers, humanitarian, economic, staff, legal requirements, ethical and environmental accountability were identified, based on which the research model was designed.
_||_