مدل یابی روابط بین هوش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی با سازگاری تحصیلی: دیدگاه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه ارومیه
الموضوعات : پژوهش اجتماعیعلیرضا قلعه ای 1 , محمد رضا فریدی 2 , زهرا مرادی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه
2 - ندارد
3 - ندارد
الکلمات المفتاحية: کلید واژه ها: هوش اجتماعی, سازگاری تحصیلی, خودکارآمدی تحصیلی,
ملخص المقالة :
چکیده پژوهش حاضر با هدف مدل یابی روابط بین هوش اجتماعی و سازگاری تحصیلی با بررسی نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش همة دانشجویان دانشکده تربیت بدنی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 93-1392 بودند (240 نفر) که از این تعداد 149 نفر با استناد به جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه ها انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش سه پرسشنامه استاندارد: "مقیاس هوش اجتماعی" (سیلورا و همکاران، 2001)؛ "خودکارآمدی تحصیلی" (مورگان و جینکز، 1999) و "سازگاری تحصیلی" (بیکر و سیریاک، 1986) بودند که روایی آنها با استناد به نظر متخصصین و پایایی آنها با محاسبه آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها هم از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد که هوش اجتماعی به طور مستقیم و با واسطه خودکارآمدی تحصیلی بر سازگاری تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار است.