پیش بینی بی صداقتی تحصیلی و رفتارهای خودشکن بر اساس هویت اخلاقی ، خودآگاهی در دانشجویان
الموضوعات :رضوان شادجو 1 , افسانه قنبری پناه 2 , فریبرز درتاج 3 , مسعود قاسمی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استاد،مدیر گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 - گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: بی صداقتی تحصیلی, هویت اخلاقی, خودآگاهی, رفتارهای خودشکن,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی برازش مدل پیش بینی پیش بینی بی صداقتی تحصیلی بر اساس ارضای نیازهای بنیادین، عملکرد خانواده، از طریق خود پنداره تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی انجام شد. مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود جامعۀ آماری شامل جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی ارشد رشته های پیراپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران که در سال تحصیلی 98-99 مشغول به تحصیل می باشند. به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند . و به پرسشنامه های مقیاس بی صداقتی تحصیلی (کابی و همکاران، 1997)، پرسشنامه مقیاس شناخت و رفتار خودشکن (کانینگام، 2007)، مقیاس اهمیت هویت اخلاقی برای خود (آکینو و رید، 2002)، پرسشنامه خودآگاهی هیجانی گرنت و همکاران (2002) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری و رگرسیون چندگانه به وسیله نرم افزار Amos تحلیل شدند. یافته های بدست آمده در مدل اصلاح شده نشان داد، کای اسکورχ2 (df= 69 ) =310,338] , = 4,498 cmin/df , ,CFI = .935 ,NFI = .919 = .905 ,GFI RMSEA= .072 نشان دهنده برازندگی خوب این شاخص ها می باشد و در حد قابل قبول می باشند. نتایج پژوهش حاضر می تواند در بردارنده اشارات کاربردی مهم و تأثیرگذار در مورد شناسائی عوامل موثر بر بی صداقتی تحصیلی و ذفتارهای خودشکن تلاش برای کاهش این معضل در دانشجویان باشد.